Paradigmatic model of distortion of Imam Khomeini's thought and practice

Document Type : Science - Research (Islamic Politic)

Authors

1 Ph.D. student of Culture and Communication, Imam Sadig University, Tehran,I.R.Iran. (Corresponding author).

2 Assistant Professor of Culture & Communidation ,Department of Culture and Government, Faculty of Islamic Education and Culture and Communication, Imam Sadig University, Tehran. I. R. Iran.

3 Assistant Professor of Political Science, Imam Sadiq University, Faculty of Islamic Education and Political Science ,Tehran, I.R.Iran, Iran.

10.30497/pkn.2022.240363.2792

Abstract

Four decades after the victory of the Islamic Revolution of Iran, the thought and manners of the late founder of the revolution are increasingly in danger of being distorted. The necessary condition for dealing with the phenomenon of Imam's distortion is an accurate understanding of this issue, and therefore in this article we intend to provide an accurate description and explanation of the phenomenon. The data required for this article were obtained using a library study and semi-structured interviews with seventeen experts in the field of Imam's thought and then analyzed by Grounded theory method. Based on the data analysis, the distortion of Imam Khomeini's thought and behavior was selected as a Axial category of paradigm model. In this model, casual condition were classified into three categories: insight, tendency and action. Also, two categories of human and cultural context related to the phenomenon of Imam's distortion were identified. According to this model, the mediating conditions of Imam's distortion include seven categories of social, propaganda and media conditions, organizational and political, political, scientific, elite and contingent. Distortion methods and the need for deconstruction are the main issues under the heading of action and interaction strategies in this model. Finally, the consequences of distorting the thought and manners of the Imam have been studied in this model.

Keywords

احمدی، محمدحسن (1391). «تأملی در تفسیر آیه شریفه یحرفون الکلم عن مواضعه»، مطالعات تفسیری. (10)، 44-31.
اسکندری، الهه (1395). بررسی نقش تحریف ادیان توحیدی در تربیت فردی و اجتماعی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد) دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه پیام نور استان مرکزی، ایران، اراک.
افتخاری، اصغر و عبدی، رمضان‌علی (1393). «گونه‌شناسی جنگ نرم در قرآن کریم»، امنیت ملی. (13)، 38-9.
حداد عادل، غلام‌علی (1380). دانشنامه جهان اسلام. تهران: بنیاد دایرۀ‌المعارف اسلامی.
دهخدا، علی‌اکبر (1373). لغتنامه دهخدا (ج4). تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
رشیدپور، علی؛ اسماعیلی، رضا و گلناری عباسی، محمد (۱۳۹۴). «تحلیل جنگ نرم اعتقادی، بر مبنای آموزه‌های قرآن کریم». دانش سیاسی. (11). 94-75.
سالدنا، جانی (1395). راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی، (عبدالله گیویان، مترجم). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
شمسینی غیاثوند، حسن (1390). «گفتمان غربی‌سازی و تحریف اسلام»، مطالعات سیاسی. (13)، 96-71.
عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی (ج1). تهران: اشجع با همکاری میکاییل.
فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی، (هادی جلیلی، مترجم). تهران: نشر آگه.
قنبرزاده، ولی‌الله (1395). ریشه‌یابی تحریف دین با تأکید بر عوامل فلسفی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، ساری، ایران.
کاظمی، مجتبی (1389). بافت‌زدایی، باز‌بافت‌افزایی و تحریف ترجمه: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی به تلویحات ایدئولوژیک در بازنمود سخنان امام خمینی در ترجمه انگلیسی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
‏‫کریمی، محمود و طاووسی مسرور، سعید. (۱۳۸۹). «انگیزه‌های سیاسی در جعل روایات مدح و ذم بلاد»، دانش سیاسی. (6)، 127-85.
گنجی، عبدالله (1395). تحریف امام خمینی ،تهران: انتشارات خبرگزاری فارس.
مسن‌آبادی، رویا (1394). تعهد بین‌المللی دولت‌ها در مقابل تحریف وقایع تاریخی و فرهنگی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، تهران.
مطهری، مرتضی (1377). حماسه حسینی (ج1). تهران: انتشارات صدرا.
موسوی بجنوردی، سیدکاظم (1385). دایرۀ‌المعارف بزرگ اسلامی. تهران: مرکز دایرۀ‌المعارف بزرگ اسلامی.
میرسید، محمدرضا (1375). آسیب‌شناسی دین‌داری از نظر تحریف در حوزه‌ی مبانی، (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده معارف اسلامی و الهیات دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، تهران، ایران.
‏‫نصراللهی، محمدصادق و جوهری، محسن (۱۳۹۸). «مدل پارادایمی تحریف در فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌) و شهید مطهری (رحمت‌الله‌علیه)»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 30(9)، 180-149.
نعیم‌آبادی، غلامعلی (1382). تحریف در آموزه‌های دینی. قم: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی توسعه قلم.
نیومن، ویلیام لاورنس (1389). شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکرد‌های کیفی و کمی، (حسن دانایی‌فرد و سید حسین کاظمی، مترجمان). تهران: مهربان نشر.
Barriga, A. Q. & Gibbs, J. C. (1996). Measuring cognitive distortion in antisocial youth: Development and preliminary validation of the “how I think” questionnaire. Aggressive Behavior, 22(5), 333–343.
Weismoore, J. T. & Esposito-Smythers, C. (2009). The Role of Cognitive Distortion in the Relationship Between Abuse, Assault, and Non-Suicidal Self-Injury. Journal of Youth and Adolescence, 39(3), 281-290. doi:10.1007/s10964-009-9452-6
Volume 19, Issue 1 - Serial Number 37
ESSAY
March 2023
Pages 77-104
  • Receive Date: 23 January 2021
  • Revise Date: 20 June 2021
  • Accept Date: 02 September 2021