Reorganization of the official media of the Islamic Republic of Iran; challenges and solutions

Document Type : Science - Research (Public Science and Governance)

Author

Assistant Professor, Department of Political Thought in Islam,The Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution, Tehran, I.R.Iran.

10.30497/pkn.2024.245190.3098

Abstract

Considering the tremendous and accelerated changes in the field of communication technologies and the consequent change in the methods, tools and methods of communication between people on the one hand, as well as the continuous onslaught of the western media stream and their ceaseless efforts to create a distorted image of the nature and also The goals of the internal and external policy of the Islamic system, this research seeks to provide a way of thinking through which the possibility of reorganizing the official media of the Islamic Republic - with the aim of improving the level of the effectiveness of its media and propaganda action - will be provided. For this purpose, the researcher tries to answer the question of how to overcome the challenges facing the media action of the official media of the Islamic Republic of Iran by using the method of thematic analysis and its application to expert interviews. Naturally, providing an answer to this question requires knowing the weak points, drawing the situation of an ideal media action and providing operational solutions for this purpose. The elite community consists of 8 professors in the field of communication, who were selected with the logic of theoretical saturation. The upcoming research includes 20 themes in the dimension of recognizing the problematic aspect of the challenge in official media action, 79 themes in the formation of the challenge situation, 14 themes in the drawing of the ideal situation and 47 operational solutions to improve the quality level of official media action in the Islamic Republic of Iran.

Keywords

Main Subjects

امین‌فرد، امین (1397). «راهبردهای ارتقای دیپلماسی در زمینه توسعه فرهنگی ایران برای دوران پسابرجام». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 14(50)، 139-168.
برزگر، ابراهیم (1383). «مسئله فلسطین در اندیشه سیاسی اسـلام معاصـر و روش جسـتاری اسپریگنز». مجله پژوهش حقوق و سیاست. 6(12)، 45-75.
تاجیک، محمدرضا (1377). «غیریت، هویت؛ شکل‌گیری گفتمان انقلابی در ایران». پژوهش‌نامه متین. 1(1)، 83-105.
جعفری، علی (1401). «رسانه‌ها و تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل». دانش سیاسی. 18(2)، 359-376.
خواجه‌سروی، غلامرضا و بیات، مرتضی(1396). «سیاست گذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران»، نشریه دین و ارتباطات. 2(24)، 105-131.
داوری اردکانی، رضا (1377). فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی. تهران: پژوهشکده علوم انسـانی و مطالعات فرهنگی.
رضاییان، مهدی (1387). «راهبردها و اهداف جنگ رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران». پژوهش‌های ارتباطی. 15(55)، 81-99.
رهبر، عباسعلی و گلشاهی، محمدمهدی (1401). «رویکرد شناختی در بهینه‌سازی دیپلماسی رسانه‌ای». دانش سیاسی. 18(2)، 427-454.
قنبری، محمدرضا و آقارضایی، نادیا (1397). «جنگ نرم علیه کشورهای مخالف هژمونی آمریکا ـ ویژه جنگ رسانه‌ای علیه ایران». راهبرد سیاسی. 2(4)، 157-187.
منتظران، جاوید و موسی‌زاده، رضا (1400). «ابعاد نقض حقوق بشر در محدودیت‌های دارویی ناشی از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران؛ نحوه بازنمایی آن‌ در رسانه‌های آمریکا». پژوهش‌نامه رسانه بین‌الملل. 6(1)، 1-27.
نقیب‌السادات، سیدرضا (1389). «تهدیدهای رسانه‌ای غرب و نقش بسیج در رفع تهدیدها». مطالعات راهبردی بسیج. 13(48)، 83-119.
نیک‌روش، مسعود و پویا، علیرضا(1399). «ظرفیت‌های برون‌مرزی رسانه ملی در ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: منطقه خلیج‌فارس)». پژوهش‌نامه رسانه بین‌الملل. 5(2)، 227-245.
 
Attride-Stirling, J. (2001). "Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research". Qualitative Research. 1(3), 385-405.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). "Using Thematic Analysis in Psychology". Qualitative Research in Psychology. 3(2), 77-101.
Graneheim, U. H. & Lundman, B. (2004). "Qualitative Content Analysis in Nursing Research: Concepts, Procedures and Measures to Achieve Trustworthiness". Nurse Educ Today. 24(2), 105-112. 
Volume 20, Issue 2 - Serial Number 40
ESSAY
September 2024
Pages 571-598
  • Receive Date: 20 September 2023
  • Revise Date: 06 August 2024
  • Accept Date: 31 August 2024