احمدی طباطبایی، محمدرضا (۱۳۸۸). «مفهوم سعادت؛ کلید متدولوژیک فهم اندیشههای سیاسی اسلامی». در علیاکبر علیخانی و همکاران، روششناسی در مطالعات سیاسی اسلام، (ص۱۱۲-۱۱۱). تهران: دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
اخلاقی، حلیمه؛ شرف الدین، حسین؛ صفورایی، محمدمهدی؛ عزیزی کیا، غلامعلی(1396). «مبانی هستی شناسی سبک زندگی طیبه از دیدگاه قرآن کریم»، پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده». 5(8):107-128.
افرادی، کاظم و احمدی، حسن (۱۳۹۱). «سیر تفکرات پیرامون مدینه فاضله در جهان اسلام». آموزههای فلسفه اسلامی. (۱۱)، 3-۲۹.
افضلی، سیدعبدالرئوف و لکزایی، نجف (۱۳۹۲). «آرمانشهر ملاصدرا؛ چیستی، ارکان و ویژگیها». نشریه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (علیهالسلام)، (۶۳)، 61-۸۲.
اکبری مطلق، جواد (۱۳۹۱). «نقد و بررسی آرمانشهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی». نشریه معرفت سیاسی. (۸)، 89-۱۰۴.
اکبری، مرتضی و غفوریان، فاطمهالسادات (۱۳۹۴). تحلیل دادههای کیفی با استفاده از نرمافزار Atlas.ti. تهران: دانشگاه تهران.
امیری، افشار؛ بیک، علیاصغر؛ قاسمپور، غلامعباس و پیکرنگار، عبدالله (۱۳۹۴). «بررسی تطبیقی مکاتب مدعی سبک زندگی با تأکید بر معیارهای مکتب برتر». نشریه مطالعات دفاعی استراتژیک. (۵۹)، 97-۱۲۰.
باقری دولتآبادی، علی و باقری، محمد (۱۳۹۴). «حیات طیبه و شاخصهای آن در شبکه مفهومی توسعه سیاسی در قرآن». پژوهشهای سیاست اسلامی. (۷)، 11-۳۶.
بحرانی، مرتضی (۱۳۹۴). «دوستی مدنی و نوع مدینه نزد فارابی». نشریه دانش سیاسی. (۲۱)، 69-۸۸.
بحرانی، مرتضی (۱۳۹۵). «سلسلهمراتب استخدام و استعباد در مدینه (در فلسفه سیاسی فارابی)». نشریه پژوهشنامه علوم سیاسی. (۴۲)، 29-۵۸.
برخورداری، عارف (۱۳۹۴). «درآمدی تطبیقی بر ماهیت مدینّه فاضله در آرای فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی». نشریه سیاست. (۳۴)، 220-۲۳۷.
بلیکی، نورمن (۱۳۸۷). طراحی پژوهشهای اجتماعی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
ترکمنی آذر، پروین (۱۳۹۴). «بنیان نظری الگوی پیشرفت ایرانیان (تأملی بر تاریخ نوشتههای قرن سوم تا ششم هجری)». نشریه سیاست متعالیه. (۸)، 83-۱۰۰ .
تقیلو، داوود و لکزایی، نجف (۱۳۹۹). «امنیت به مثابه فضیلت در آراء فارابی». نشریه امنیت پژوهی. (۷۱)، 101-۱۱۸.
جمشیدی، محمدحسین؛ جمشیدی، محمدحسن و سبزی، داود (۱۳۹۷). «هویتسازی سیاسی بر مبنای سیاست مطلوب در دیوان حافظ». نشریه مطالعات سیاسی. (۳۹)، 1-۲۸.
جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۹). تسنیم. تنظیم سعیدبندعلی، قم: اسرا.
حاجی صادقی، عبدالله و بخشیان، ابوالقاسم (۱۳۹۳). «مفهومشناسی و حقیقتیابی حیات طیبه از منظر قرآن». نشریه انسان پژوهی دینی. (۳۱)، 165-۱۸۵.
حسنیفر، عبدالرحمان (۱۳۹۴). «الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بر اساس دیدگاه فارابی (مطالعه موردی سعادت سیاسی اجتماعی)». جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ۶(۱)، 49-۷۴.
حقیقت، سیدصادق (۱۳۸۲). «برحاشیه روش تحقیق در علوم سیاسى». دانشپژوهان. (۱)، 33-۴۲.
داناییفرد، حسن؛ باباشاهی، جبار؛ آذر، عادل و کردنائیج، اسدالله (۱۳۹۱). «تحول در رفاه ملی: آیا حکمرانی خوب نقش مهمی ایفا میکند؟». نشریه پژوهشهای مدیریت در ایران. ۱۶(۴)، 45-۶۲.
درخشه، جلال و تبشیری، حمیدرضا (۱۳۹۹). «تحلیل مولفههای «حیات طیّبه» در اندیشه سیاسی نوصدرائیان (با تأکید بر آراء شهید مرتضی مطهّری)». دانش سیاسی. (۳۱)، 117-۱۴۴.
درخشه، جلال و شفیعی قهفرخی، امید (۱۳۹۲). «سعادت از دیدگاه امام علی (علیهالسلام)؛ تحلیل ریشه «سعد» در نهج البلاغه». نشریه سیاست، 43(2)، 185-۲۰۲.
رجایی، فرهنگ (۱۳۹۹). تصورهای اجتماعی تجدد. تهران: دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
زارعی، مجتبی (۱۳۹۳). «مبانی حکمت متعالیه برای اداره امور انسان در تراز انقلاب اسلامی و تأملاتی آسیبشناسانه در توسعه غیرمتألهانه». نشریه پژوهشهای انقلاب اسلامی. (۸)، 165-۱۸۸.
زارعی، مجتبی (۱۳۹۴). «مبانی و استلزامات اجتماعی شدن انسان در گفتمان اصحاب قرارداد اجتماعی و رهیافت فطرت». نشریه معرفت سیاسی. (۱۴)، 5-۲۴.
زرنگار، مصطفی (۱۳۹۱). فوز و فلاح در بیان قرآن کریم و سعادت در اخلاق نظری. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
زندیه، مهدی و رضایی، صدیقه (۱۳۹۶). «واکاوی حقیقت حیات طیبه، مراحل و عوامل وصول به آن از دیدگاه علامه طباطبایی». نشریه پژوهشهای قرآنی میثاق. (۲)، 79-۱۰۰.
سمیعی، محمد (۱۳۹۹). «تحلیل میزان احساس خوشبختی و توسعهیافتگی در ایران». نشریه پژوهشنامه علوم سیاسی. (۶۱)، 37-۶۷.
شریعت، فرشاد (۱۳۹۲). «دموکراسی، بحران معنویت و رویکرد دینی». نشریه دانش سیاسی. (۱۷)، 19-۳۰.
شریعت، فرشاد و شفیعی قهفرخی، امید (۱۳۹۴). «جان لاک و مسئله خوشبختی». نشریه غربشناسی بنیادی. (۱)، 75-۱۰۴.
شفیعی قهفرخی، امید و بهارلو، میثم (۱۳۹۹). «صورتبندی لوازم سیاسی خوشبختی در حکمت متعالیه». دانش سیاسی. (۳۲)، 433-۴۶۰.
شفیعی، حسن و زاهدی، بهرام (۱۳۹۳). «استخراج ویژگیهای توسعه مطلوب از دیدگاه امام خمینی (رحمتاللهعلیه) بر مبنای تعریف عدالت نزد ایشان». نشریه علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج. (۲۸)، 65-۹۶.
صادقی، مسعود و دیرباز، عسکر (۱۳۹۰). «اخلاق دولت و نسبت آنها در آرمانشهر مهدوی». مشرق موعود. ۵(۲۰)، 101-۱۱۶.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (۱۳۵۴). اﻟﻤﺒﺪا و اﻟﻤﻌﺎد. مقدمه و تصحیح: ﺳﯿﺪ ﺟﻼلالدین آشتیانی، ﺗﻬﺮان: اﻧﺠﻤﻦ ﺣﮑﻤﺖ و ﻓﻠﺴﻔﻪ.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (۱۳۶۶). تفسیر القرآن الکریم(۷ج). قم: بیدار.
طالبی، محمدحسین (۱۳۹۷). «نقش مردم در نظام سیاسی مردمسالاری دینی (اسلامی)». نشریه سیاست متعالیه. (۲۱)، 95-۱۱۴.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (۱۴۱۷). تفسیرالمیزان(۲۰ج). (سیدمحمدباقر موسوی همدانی، مترجم)، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه.
عربی، سیدهادی (۱۳۹۰). «بررسی تطبیقی نظریههای رفاه و بهروزی». جستارهای اقتصادی. ۸(۱۵)، 61-۸۷.
عزیزی، سیدمجتبی و نوری ساری، حجتاله (۱۳۹۴). «بازسازی لیبرالیسم سیاسی در ساحت اندیشه رالز بر اساس دو مفهوم آزادی و سعادت». نشریه پژوهشنامه علوم سیاسی. (۳۸)، 177-۲۰۴.
عزیزی، سیدمجتبی و نوری ساری، حجتاله (۱۳۹۴). «شاخصههای اصلی اجتماعگرایی سندل براساس دو مفهوم آزادی و سعادت». نشریه پژوهشنامه علوم سیاسی. (۴۰)، 141-۱۶۴.
عشریه، روحالله؛ ستاری ساربانقلی، حسن؛ پاکدل، محمدرضا و جوانپور هروی، عزیز (۱۳۹۹). «الگوی اسلامی ایرانی شهر مطلوب در اندیشه ملاصدرا». نشریه مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی. (۱۵)، 195-۲۲۳.
علیپوریانی، طهماسب و نوری، مختار (۱۳۹۸). «مواجهه جماعتگرایانه السدیر مکینتایر با دولت لیبرالی عصر مُدرن». نشریه دولتپژوهی. (۱۸)، 171-۲۰۸.
عیوضی، محمدرحیم و مرزبان، نازنین (۱۳۹۵). «بررسی مؤلفههای حکمرانی خوب از منظر امام خمینی». نشریه مطالعات سیاسی جهان اسلام. (۱۹)، 117-۱۳۷.
غیبی، قاسم (۱۳۹۷). «تحلیل نقش دستگاههای امنیتی ـ اطلاعاتی در تحقق مدینه فاضله و تقابل آن با مدینه جاهله». نشریه پژوهشهای حفاظتی و امنیتی. (۲۷)، 83-۱۰۸.
فرج، ابراهیم (۱۳۹۰). «طراحی الگوی سعادتمحور مصرف (با رویکرد ریاضی)». مطالعات اقتصاد اسلامی. (۷)، 67-۹۲.
فولادی وند، محمد؛ درویشی، زینب(1402). «بررسی مقایسه ای حیات طیبه از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی»، پژوهش های مابعدالطبیعی. 4(7): 183-316.
قربانی، فاطمه و نادری، مهدی (۱۳۹۹). «الزامات و موانع فکری ـ سیاسی سعادتمندی جامعه در دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای». نشریه جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام. (۸)، 131-۱۵۸.
کرمانی، طوبی و نباتی، صبیحه (۱۳۹۶). «امت واحده، تفکر سیستمی الهی برای تحقق حیات طیبه». پژوهشنامه مذاهب اسلامی. (۸)، 5-۲۲.
کیمیایی دوین، ابراهیم (۱۳۹۸). حیات طیبه در جمهوری اسلامی ایران؛ نسبت اخلاق و اقتصاد در ایده و عمل. (پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه امام صادق (علیهاسلام)، تهران، ایران.
لاجوردی، سیدشهاب و معینیپور، مسعود (۱۳۹۹). «جایگاه عقلانیت در شکلگیری مراحل رسیدن به تمدن نوین اسلامی از دیدگاه امام خمینی و آیتالله خامنهای». نشریه سیاست متعالیه. (۲۸)، 54-۷۰.
لکزایی، شریف (۱۳۹۲). «فرد و جامعه در حکمت سیاسی متعالیه». نشریه سیاست متعالیه. (۳)، 25-۴۲.
لکزایی، شریف؛ کیخا، نجمه و لکزایی، صدیقه (۱۳۹۴). «مبانی فلسفی توسعه از دیدگاه صدرالمتألهین». نشریه سیاست متعالیه. (۱۱)، 69-۸۸.
لکزایی، نجف و اسم حسینی، غلامرضا (۱۳۹۱). «الگوهای توسعه سیاسی با تأکید بر اندیشه امام خمینی». نشریه مطالعات انقلاب اسلامی. (۲۹)، 35-۶۰.
لکزایی، نجف و سنقری، محمد (۱۳۹۴). «الگوی اسلامی پیشرفت براساس مفاهیم قرآن کریم». نشریه سیاست متعالیه. (۸)، 7-۲۸.
مجیدی، حسن (۱۳۹۲). «سعادت در اندیشه فارابی و توماس آکوییناس». نشریه دانش سیاسی. (۱۸)، 95-۱۱۴.
محمدی، علیرضا؛ خوانینزاده، محمدحسین و عبداله، عبدالمطلب (۱۳۹۷). «کاربست رهیافت سیستمی جامعنگر در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران». نشریه پژوهشهای راهبردی سیاست. (۲۵)، 221-۲۵۰.
محمدی، محسن (۱۳۹۳). «تحلیلی اجتماعی و سیاسی بر آسیبشناسی تحقق سبک زندگی اهل بیت (علیهمالسلام)». نشریه سیاست متعالیه. (۶)، 47-۶۸.
مشمول حاجیآقا، محمدرضا؛ فرمهینی، محسن و فروزش، سینا (۱۳۹۸). «تبیین نابرخورداریهای معنوی (برگرفته از آموزههای تربیت عرفانی اسلامی) در تربیت و مواجهه با نیازمتربی از دیدگاه مولانا در راستای تحقق حیات طیبه». مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. (۲۶)، 143-۱۷۸.
مکتبدار، علیرضا (۱۳۹۵). «نگاهی به مفهوم و مولفههای حیات طیبه از نگاه قرآن کریم و امیرمؤمنان (علیهالسلام)». نشریه علوم و معارف قرآن و حدیث. (۸)، 99-۱۲۰.
مکنون، رضا و سلیمی، جلیل (۱۳۹۷). «فراتحلیل کیفی پژوهشهای علمی ناظر بر مسئله حکمرانی در ایران». مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. ۱۰(۱)، 1-۳۰.
ملکیان، مصطفى (۱۳۸۰). «روششناسى در علوم سیاسى». فصلنامه علوم سیاسى. (۱۴)، 333-۳۵۲.
مهاجرنیا، محسن (۱۴۰۰). «قانون الهی؛ منطق زندگی اجتماعی از منظر کلام سیاسی آیتالله خامنهای». نشریه سیاست متعالیه. (۳۲)، 116-۱۳۴.
میرعابدینی، سیدمهدی و گودرزی رئوف، هادی (۱۳۹۲). «نظریه سعادت و جایگاه سیاست در اندیشه امام خمینی (رحمتاللهعلیه)». نشریه آفاق امنیت. (۲)، 5-۲۶.
نادری، مهدی (۱۳۹۵). «مدل نظری حیات طیبه بهمثابه آرمان انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت آیتالله خامنهای (بر اساس روش تئوری دادهبنیاد)». پژوهشنامه انقلاب اسلامی. (۶)، 41-۵۶.
نصیرالدین طوسی، محمد (۱۳۷۳). اخلاق ناصری. تصحیح: مجتبی مینویی و علیرضا حیدری، تهران: خوارزمی.
واسعی، هادی؛ فولادی، محمد و بناکار، رویا (۱۳۹۹). «واکاوی چیستی و جایگاه حیات طیبه در اندیشه ملاصدرا». انوار معرفت. (۱۸)، 76-۹۷.
یاسوری، مجید و سجودی، مریم (۱۳۹۹). «مطالعه تطبیقی خطوط فکری عمده آرمان شهرگرایان مسلمان و غیرمسلمان». راهبرد توسعه. (۶۱)، 137-۱۶۴.
یوسفزاده، حسن (۱۳۹۸). «حیات معقول به مثابه پیشرفت». نشریه مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی. (۱۴)، 251-۲۵۷.
یوسفیراد، مرتضی (۱۳۹۷). «اسباب و عوامل سعادت در آرای فارابی، ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی». نشریه سیاست متعالیه. (۲۰)، 19-۳۶.