بازسازمان‌دهی کنش رسانه رسمی جمهوری اسلامی ایران؛ چالش‌ها و راهکارها

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (سیاست‌گذاری و حکمرانی سیاسی)

نویسنده

استادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.

10.30497/pkn.2024.245190.3098

چکیده

با عنایت به تغییرات شگرف و شتابنده در عرصه فناوری‌های ارتباطی و به‌التبع آن تغییر در شیوه‌ها، ابزارها و روش‌های کنش ارتباطی میان افراد جامعه از یک‌سو، و نیز هجمه مستمر جریان رسانه‌ای غرب برای برساختن تصویری مخدوش از ماهیت و اهداف کنش سیاست داخلی و خارجی ایران، این تحقیق به‌دنبال ارائه شیوه تفکری است که از طریق آن امکان بازسازمان‌دهی کنش رسمی رسانه رسمی جمهوری اسلامی ایران فراهم گردد. برای این‌منظور محقق از روش تحلیل مضمون (مصاحبه‌های نخبگانی) بر اساس نظریه توماس اسپریگنز استفاده برده است. جامعه نخبگانی 8 نفر از استادان حوزه ارتباطات هستند که این تعداد با منطق اشباع نظری برگزیده شده‌اند. پژوهش پیش‌رو، دربردارنده 20 مضمون در بعد شناخت وجه مسئلگی چالش در کنش رسانه‌ای رسمی، 79 مضمون در شکل‌گیری وضعیت چالش، 14 مضمون در باب ترسیم وضعیت آرمانی و 47 راهکار عملیاتی برای ارتقای سطح کیفی کنش رسمی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی ایران است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reorganization of the official media of the Islamic Republic of Iran; challenges and solutions

نویسنده [English]

  • Mohammad Mahmoodikia

Assistant Professor, Department of Political Thought in Islam,The Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution, Tehran, I.R.Iran.

چکیده [English]

Considering the tremendous and accelerated changes in the field of communication technologies and the consequent change in the methods, tools and methods of communication between people on the one hand, as well as the continuous onslaught of the western media stream and their ceaseless efforts to create a distorted image of the nature and also The goals of the internal and external policy of the Islamic system, this research seeks to provide a way of thinking through which the possibility of reorganizing the official media of the Islamic Republic - with the aim of improving the level of the effectiveness of its media and propaganda action - will be provided. For this purpose, the researcher tries to answer the question of how to overcome the challenges facing the media action of the official media of the Islamic Republic of Iran by using the method of thematic analysis and its application to expert interviews. Naturally, providing an answer to this question requires knowing the weak points, drawing the situation of an ideal media action and providing operational solutions for this purpose. The elite community consists of 8 professors in the field of communication, who were selected with the logic of theoretical saturation. The upcoming research includes 20 themes in the dimension of recognizing the problematic aspect of the challenge in official media action, 79 themes in the formation of the challenge situation, 14 themes in the drawing of the ideal situation and 47 operational solutions to improve the quality level of official media action in the Islamic Republic of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • Media action pattern
  • I.R.Iran
  • Media
  • Thomas A. Spragens
امین‌فرد، امین (1397). «راهبردهای ارتقای دیپلماسی در زمینه توسعه فرهنگی ایران برای دوران پسابرجام». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 14(50)، 139-168.
برزگر، ابراهیم (1383). «مسئله فلسطین در اندیشه سیاسی اسـلام معاصـر و روش جسـتاری اسپریگنز». مجله پژوهش حقوق و سیاست. 6(12)، 45-75.
تاجیک، محمدرضا (1377). «غیریت، هویت؛ شکل‌گیری گفتمان انقلابی در ایران». پژوهش‌نامه متین. 1(1)، 83-105.
جعفری، علی (1401). «رسانه‌ها و تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل». دانش سیاسی. 18(2)، 359-376.
خواجه‌سروی، غلامرضا و بیات، مرتضی(1396). «سیاست گذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران»، نشریه دین و ارتباطات. 2(24)، 105-131.
داوری اردکانی، رضا (1377). فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی. تهران: پژوهشکده علوم انسـانی و مطالعات فرهنگی.
رضاییان، مهدی (1387). «راهبردها و اهداف جنگ رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران». پژوهش‌های ارتباطی. 15(55)، 81-99.
رهبر، عباسعلی و گلشاهی، محمدمهدی (1401). «رویکرد شناختی در بهینه‌سازی دیپلماسی رسانه‌ای». دانش سیاسی. 18(2)، 427-454.
قنبری، محمدرضا و آقارضایی، نادیا (1397). «جنگ نرم علیه کشورهای مخالف هژمونی آمریکا ـ ویژه جنگ رسانه‌ای علیه ایران». راهبرد سیاسی. 2(4)، 157-187.
منتظران، جاوید و موسی‌زاده، رضا (1400). «ابعاد نقض حقوق بشر در محدودیت‌های دارویی ناشی از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران؛ نحوه بازنمایی آن‌ در رسانه‌های آمریکا». پژوهش‌نامه رسانه بین‌الملل. 6(1)، 1-27.
نقیب‌السادات، سیدرضا (1389). «تهدیدهای رسانه‌ای غرب و نقش بسیج در رفع تهدیدها». مطالعات راهبردی بسیج. 13(48)، 83-119.
نیک‌روش، مسعود و پویا، علیرضا(1399). «ظرفیت‌های برون‌مرزی رسانه ملی در ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: منطقه خلیج‌فارس)». پژوهش‌نامه رسانه بین‌الملل. 5(2)، 227-245.
 
Attride-Stirling, J. (2001). "Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research". Qualitative Research. 1(3), 385-405.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). "Using Thematic Analysis in Psychology". Qualitative Research in Psychology. 3(2), 77-101.
Graneheim, U. H. & Lundman, B. (2004). "Qualitative Content Analysis in Nursing Research: Concepts, Procedures and Measures to Achieve Trustworthiness". Nurse Educ Today. 24(2), 105-112. 
دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 40
تالیف مقاله
مهر 1403
صفحه 571-598
  • تاریخ دریافت: 29 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1403