نوع مقاله : علمی - پژوهشی (علوم سیاسی از منظر ایرانی)
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان. گروه علوم سیاسی
2 عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
3 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
چکیده
این پژوهش، به بررسی تأثیر انواع مختلف رسانهها بر روی تصمیمگیری افراد در مورد احتمال شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 در اصفهان پرداخته است. در این رستا، درحالیکه تأثیر رسانهها بر روابط سیاسی بسیار مورد توجه بوده است، تحقیقات تجربی بسیار ناچیزی به منظور بررسی تأثیرات انواع مختلف رسانهها بویژه در ارتباط با عرصه انتخابات ریاستجمهوری وجود دارد. بنابراین، مطالعه حاضر، با تقسیم رسانهها به پنج نوع روزنامهها و مطبوعات، تلویزیون، اخبار ماهوارهای، سایتهای خبری اینترنتی و بحثهای سیاسی درون شبکههای اجتماعی مجازی قصد دارد به پیشبینی تأثیرات این رسانهها بر تصمیمگیری افراد در مورد احتمال شرکت یا شرکت نکردن در انتخابات ریاستجمهوری سال 96 بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر اصفهان در فروردین و اردیبهشت سال 1395 میباشد که فرضیات پژوهش با حجم نمونه 350 نفری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها سه رسانه شبکههای خبری ماهوارهای، سایتهای خبری اینترنتی و بحثهای سیاسی درون شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان متغیرهای پیشبین بر روی تمایل به مشارکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 96 تأثیر داشتند و دو متغیر مطبوعات و اخبار تلویزیونی تأثیر معنیداری برای شرکت در انتخابات نداشتند. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد درحالیکه ماهوارهها باعث کاهش احتمال شرکت شهروندان در انتخابات میشوند، اما سایتهای خبری اینترنتی و شبکههای اجتماعی مجازی باعث افزایش احتمال مشارکت مردم در انتخابات میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Prediction of the Role of Media on the Inclination of Isfahani citizens to Participate in the 1396 Presidential Elections
نویسندگان [English]
1 Faculty member of Isfahan University
2 Faculty member of Isfahan University
3 Faculty member of Isfahan University
چکیده [English]
This study examines the impact of different types of media on people's decisions about the possibility of participating or not participating in the presidential election of 96's. There have been very little empirical research to evaluate the effectiveness of different types of media on the participations rates. The present study is an attempt to examine this effect, and to do so it divides the media into five categories namely newspapers and printed media, TV news, satellite news, online news sites and social networks. The results show that only three of the above namely satellite news channels, online news sites and social networks are going to have a decisive impact of the people’s mind regarding participating or not participating in the 1396 presidential election. The results also show that while satellites have a negative impact on the election, the online news sites and social networks increases the likelihood of turnout in the election.
کلیدواژهها [English]