نوع مقاله : علمی - پژوهشی (روابط بین الملل)
نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
تربیت سیاسی در ادبیات علوم سیاسی و علوم تربیت، کاری است بکر و نو که به لحاظ ماهیت از منظرهای مختلف قابل طرح و توجه است. تبیین مفهوم تربیت سیاسی، بدون توجه به مبانی و اصول و روشهای بنیادین آن در اندیشه اسلامی، ممکن است ما را به هدف اصلی و غایی رهنمون نسازد. ازاینرو، مقالة حاضر به تبیین مبانی، اصول و اهداف روشهای تربیت سیاسی با رویکرد دینی پرداخته است. هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر تربیت سیاسی از دیدگاه شهروندان شیراز است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و بخش اصلی از طریق پیمایش با استفاده از ابزار پرسشنامه به دست آمده است. نمونه آماری 321 نفر از شهروندان بالای هجده سال منطقه یک شیراز بودهاند. پایایی ابزار سنجش برپایه ضریب آلفای کرونباخ 74/0 بوده است. در این پژوهش تأثیر چند عامل به عنوان متغیرهای مستقل بر تربیت سیاسی (متغیر وابسته) بررسی شده است. هدف این پژوهش میزان اثربخشی هریک از عوامل مؤثر بر تربیت سیاسی شهروندان از دید خود پاسخدهندگان است. در این تحقیق، از پاسخگویان سؤال شده که کدامیک از عوامل بیشترین تأثیر را بر تربیت سیاسی شما داشته است؟ نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مهمترین عاملی که از دید پاسخدهندگان در تربیت سیاسی بیشترین تأثیر را دارد عبارتند از: در درجه اول رسانهها با مقدار معیار آزمونT استودنت 70/12 و پس از آن خصلتهای فردی با میانگین 72/11 بوده است. دولت با مقدار 71/6، اسلام با مقدار 95/4، مراکز علمی با مقدار 88/4 در مراحل بعدی قرار دارند. دو شاخص اجتماع با مقدار 70/0 و وضعیت اجتماعی و اقتصادی با مقدار 46/0 در تربیت سیاسی تأثیری نداشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Factors Affecting the Political Education of Citizens (Case Study of Shiraz)
نویسندگان [English]
1 Faculty member of Allameh Tabatabaei University
2 M.A. in Political Science from Allameh Tabatabaei University
چکیده [English]
Political education literature is an innovative domain in political and educational science which requires due attention in terms of its nature from different perspectives. Explaining the concept of political education, without any regard to the principles and fundamental methods of Islamic thought, may not lead us to the ultimate goal. Therefore, the article wants to explain the principles and objectives of political education methods with a religious perspective. The statistical sample was 321 citizens above 18 years of age in district 1 of Shiraz. In this study, respondents were asked about factors that had the greatest influence on their political education. The results showed that according to the collected data the most important factors which have the greatest impact from the viewpoint of respondents include: First, the media with Student's T test criteria 12/70, and then the individual traits with an average of 11/72.Then it comes the government (6/71), Islam (4/95), scientific centers (4/88). The social factor (0/70) and socio-economic factor (0/46) showed no impact on the political education.
کلیدواژهها [English]