- احمدی، حمید (1369). «انقلاب اسلامی و جنبشهای اسلامی در خاورمیانه عربی». در: مجموعه مقالات پیرامون جهان سوم. به کوشش حاتم قادری. تهران: انتشارات سفیر، صص117-155؛
- همو (1377). «آینده جنبشهای اسلامی در خاورمیانه: طرح یک چارچوب نظری». فصلنامه مطالعات خاورمیانه. شماره 15-14، تابستان و پاییز، صص54-57.
- اسپوزیتو، جان ال (ویراستار) (1382). انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن. ترجمه محسن مدیرشانهچی. تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران (انتشارات باز).
- اسکاچپول، تدا (1382). «دولت رانتیر و اسلام شیعی در انقلاب ایران». ترجمه محمدتقی دلفروز. فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره 19. بهار، صص119-142.
- بیات، آصف (1379- الف). سیاستهای خیابانی (جنبش تهیدستان در ایران). ترجمه سیداسدالله نبوی چاشمی. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
- همو (1379- ب). «مقایسه جنبشهای اسلامی در مصر و ایران». فصلنامه گفتگو. شماره 29. پاییز، صص75-115.
- تسلر، مارک (1384). « اسلام و دموکراسی». ترجمه مهدی حجت. فصلنامه علوم سیاسی. شماره 29. بهار، صص231-252.
- جرجیس، فواز (1382). آمریکا و اسلام سیاسی؛ رویارویی فرهنگها یا تضاد منافع. ترجمه سیدمحمد کمال سروریان. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- خدوری، مجید (1369). گرایشهای سیاسی در جهان عرب. ترجمه عبدالرحمن عالم. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
- دکمجیان، هرایر (1377). اسلام در انقلاب: جنبشهای اسلامی معاصر در جهان عرب. ترجمه حمید احمدی. تهران: انتشارات کیهان.
- رجایی، فرهنگ (1372). «چالش بنیادگرایی دینی و پاسخ غرب». مجله سیاستخارجی. سال 7، شماره 4. زمستان، صص773-806.
- رجایی، فرهنگ (1373). معرکه جهانبینیها. در خرد ورزی سیاسی و هویت ما ایرانیان. تهران: شرکت انتشارات احیای کتاب.
- همو (1381). اندیشهسیاسی معاصر در جهان عرب. تهران: مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه.
- روآ، اولیویه (1374). «بنیادگرایی اسلامی؛ گوناگونی و تحول» (گفتگو). ماهنامه کیان. شماره 25. خرداد و تیر، صص43-47؛
- همو (1377). «مناطق خاکستری فردا» (گفتگو). روزنامه صبح امروز. 24 بهمن.
- زگال، ملیکه (1380). «دین و سیاست در مصر: علمای الازهر، اسلام افراطی و دولت (94-1952)». قسمت اول. ترجمه عباس کاظمی نجف آبادی. فصلنامه اندیشه صادق. شماره3-4. تابستان و پاییز. صص122-123.
- سیسک، تیموتی (1379). اسلام و دموکراسی: دین، سیاست و قدرت در خاورمیانه. ترجمه شعبانعلی بهرامپور و حسن محدثی. تهران: نشر نی.
- عنایت، حمید (1372). اندیشهسیاسی در اسلام معاصر. ترجمه بهاءالدین خرمشاهی. تهران: انتشارات خوارزمی.
- فیرحی، داوود (1381). «جریانشناسی اندیشۀ سیاسی در اسلام معاصر» (گفتگو). قسمت اول. روزنامه ایران. شماره 2149. 22 خرداد.
- کپل، ژیل (1366). پیامبر و فرعون (جنبشهای نوین اسلامی در مصر). ترجمه حمید احمدی، تهران: انتشارات کیهان.
- همو (1383). « جنگ علیه افکار مسلمانان» (گفتگو). ترجمه سید مصطفی شهرآیینی. ماهنامه گزارش گفتگو. شماره 15. بهمن و اسفند. صص130-137.
- کنیش، الکساندر (79ـ1378). «بازنگری عرفان: خمینی و میراث حکمت عرفانی اسلام». ترجمه محمد امجد. فصلنامه نقد و نظر. شماره21-22. زمستان و بهار. صص20-30.
- لرنر، دانیل (1383). گذر جامعه سنتی: نوسازی خاورمیانه. ترجمه غلامرضا خواجهسروی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- لوئیس، برنارد (1376). «روشهای تاریخنگاری؛ برداشت مسلمانان از تاریخ و تاریخنگاری». ترجمه فرزانه شادانپور. روزنامه همشهری. شمارههای 1472 و 1474. 12 بهمن و 14 بهمن.
- همو (1378). زبان سیاسی اسلام، ترجمه غلامرضا بهروز لک. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
- لیوئی، گونتر (1374). « انقلاب». ترجمه مرتضی اسعدی. در فرهنگ و دین. ویراسته میرچا الیاده. تهران: طرح نو. صص525-526.
- متی، رودی (1365). «جنبشهای اسلامی معاصر و انقلاب اسلامی ایران». ترجمه حمید احمدی. 9 قسمت. روزنامه کیهان. شمارههای 12830 تا 12840. 15 شهریور تا 30 شهریور.
- معدل، منصور (1382). طبقه، سیاست و ایدئولوژی در انقلاب ایران. ترجمه محمد سالار کسرایی. تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران (انتشارات باز).
- ملکیان، مصطفی (1378). «سخنی در چند و چون ارتباط اسلام و لیبرالیسم». ماهنامه کیان. شماره 48. مرداد و شهریور.،
- همو (1382). «روششناسی در علوم سیاسی» (گفتگو). فصلنامه علومسیاسی. ش22. تابستان، صص341-344.
- هانتر، شیرین (1380). آینده اسلام و غرب. ترجمه همایون مجد. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
- همو (1381). «اسلامگرایی: نقش سیاسی جنبشهای اسلامگرا در خاورمیانه معاصر». ترجمه پرویز کریمی ناصری و مریم سلمانیزدی. فصلنامه مطالعات خاورمیانه. شماره 29، بهار.
- هیوود، اندرو (1373). درآمدی بر ایدئولوژی سیاسی. ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
- هینس، جف (1381). «مذهب» در مسایل سیاست جهان. ویراسته برایان وایت، مایکل اسمیت و ریچارد لیتل. ترجمه سید محمد کمال سروریان. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- Abrahamian, Ervand (1993). Khomeinism: Essays on the Islamic Republic. Berkeley: University of California Press.
- Id. (1988). “Ali Shari’ati: Ideologue of the Iranian Revolution,” In: Burk, Edmmund. Islam, Politics & Social Movement. pp. 289-297.
- Ajami, Fouad (1981). The Arab Predicament. Cambridge: Cambridge University Press.
- Algar, Hamid. “Imam Khomeini, 1902-1962: The Pre-Revolutionary Years,” In: Burk, Edmmund. Islam, Politics & Social Movement. pp.263-288.
- Appleby, R. Scott (1997). Spokesman for the Despised: Fundamentalist Leaders of Middle East. Chicago: University of Chicago Press.
- Asari, Hamied N. (1984). “The Islamic Militants in Egyptiain Politics”. International Journal of Middle East Studies.Vol.16. No.1. March. pp.123-144.
- Burgat, Francois and Dowell William (1993). “Islamism as the Language of Political Reaction to Western Cultural Domination”. in The Islamic Movement in North Africa, Austin: University of Texas. pp.63-85.
- Burk, Edmund III and Iran M. Lapidus (eds.) (1988). Islam, Politics and Social Movement. Berkeley: University of California Press.
- Carrie Rosefsky Wickham (2002). Mobilizing Islam; Religion, Activism and Political Change in Egypt. NewYork: Columbia University Press. pp.63-85.
- Danesh, Mostafa (2003).
www.bbc. co.uk/ persian/ news/ 030803 mj-aa-review. shtml (8/6/2003).
- Esposito, John L. (2002). Unholy War: Terror in the Name of Islam. New York: Oxford University Press.
- Faksh, Mahmud A. (1997). The Future of Islamic in the Middle East: Fundamentalism in Egypt, Algeria and Saudi Arabia, Westport. Conn.: Praeger.
- Fischer, Michael M.J. (1982). “Islam and the Revolt of the Petit Borgeoisie”. Daedalus. Vol. III, No. 1. Winter. pp.101-125.
- Fuller, Graham (2002), “The Future of Political Islam”. Foreign Affairs, March / April.
- Fuller, Graham E. (2004).“Islamits in the Arab world: The Dance around Democracy.” Carnegie Papers, Carnegie Endwment for Internetiond Peace, No.49. September.
- Gilsenan, Michael (1995). Recognizing Islam. London: I.B.Tauris.
- Guenena, Nemat Allah. “Islamic Activism in Egypt, 1971-1996”. in Islam in a Changing World; Europe and the Middle East, Op.Cit.
- Haddad ,Yvonne (1992). “Islamists and the «Problem of Israel«: The 1967 Awakening,” Middle East Journal. Vol.46. No.2. Spring. pp.266-285.
- Hafez, Mohammed M. (2000). “Armed Islamic Movements and Political violence in Algeria”. Middle East Journal. Vol.53. No.4. Autumn. pp.572-591.
- Hafez, Mohammed M. and Wiktorowicz, Quintan (2004).“Violence as Contention in the Egyptian Islamic Movement” in Islamic Activism: A Social Movement Theory Approach. edited by Quintan Wiktorwicz. Bloomingtion: Indiana University Press. pp.63-64.
- Halliday Fred (2003). Islam and the Myth of Confrontation. Religion and Politics in the Middle East. London: I.B.Tauris.
- Ibrahim, Saad Eddin (1980). “Anatomy of Egypt's Militant Islamic Groups”. International Journal of Middle East Studies. Vol.12. No.4. December. pp.423-453.
- Jahanbakhsh, Forough (2001). Islam, Democracy and Religiuns Modernism in Iran (1953-2000). Leiden: Brill.
- Jansen, Johannes (1986). The Neglected Duty: The Creed of Sadat's Assassinsednd Islamic Resurgence in the Middle East. NewYork: Macmillan.
- Jill Diane Swenson (1985). “Martyrdom: Mytho-Cathexis and the Mobilization of the Masses in the Iranian Revolution”. Ethos. Vol.13. No.2. Summer. pp. 121-148.
- Kazemzadeh, Masoud (1998). “Teaching the Politics of Islamic Fundamentalism”. Political Science and Politics. Vol.31. No.1. March. p.4. at: www.proquest.com
- Keddie, Nikki (1972). “The Roots of Ulama’s Power in Modern Iran”. in Scholars, Saints and Sufis: Muslim Religious Institutions in the Middle East since 1500. edited by Nikki R. Keddie. Berkeley: University of California Press. pp. 211-229.
- Id. (1983). An Islamic Response to Imperialism. Berkeley: University of California Press.
- Id. (1994). “The Revolt of Islam, 1700 to 1993: Comparative Considerations and Relations to Imperialism”. Comparative Study of Society and History, Vol.36. No.2. April. pp.463-487.
- Kepel ,Gilles (2002). Jihad: The Trail of Political Islam. Translated by Anthony F. Roberts. London and NewYork: I.B.Tauris.
- Id. (2004). The War for Muslim Minds: Islam and the West. Traslated by Pascale Ghazaleh. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Knysh, Alexander (1992). “Irfan Revisited: Khomeini and the Legacy of Islamic Mystical Philosophy”. Middle East Journal. Vol.46. No.4. Autumn. pp.631-653.
- Lawrence, Bruce B. (1989). Defenders of God; The Fundamental Revolt Against the Modern Age. New York: Harper and Row.
- Lerner, Daniel (1964). The Passing of Traditional Society, New York: Free Press.
- Lewis, Bernard (1993). “Islam and Liberal Democracy”. The Atlantic Monthly. Vol.271. No.2. February. p.61.
- Marty, Martin. “Fundamentalism as a Social phenomenon,” Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, No.42. pp.15-29.
- Masci, David (2000). “Islamic Fundementalism,” The CQ Researcher, Vol.10. No.11. March 24, p.24, at: www.cqpress.com/context/articles
- Moussalli, Ahamd S. (1997). “Discourses on Human Rights and Pluralistic Democracy.” in Islam in a Changing World; Europe and the Middle East. edited by Anders Jerichow and Jorgen Baek Simonsen. Surrey: Curzon. pp.45-90.
- Munson, Henry (2000). “The Ideologization of Religion in Response to Werstern Domination: The Cases of Hinduism, Islam and Theravada Buddism”. in Iran and Beyond. edited by Rudi Matthee and Beth Baron. Costa Mesa: Mazda Pubishers. pp.235-246.
- Pipes , Daniel (1994). “Same difference: The Islamic Threat, Part I”. National Review. November 7. p.64.
- Id. (2000). “Islam and Islamism: Faith and Ideology”. The National Interest. Issue 59. Spring. p.89.
- Rapoport, David C. (1998). “Sacred Terror: A Contemporary Example Islam”. in Origins of Terrorism. edited by Walter Reich. Washington DC: The Woodrow Wilson Center Press. pp.103-130.
- Roy, Olivier (1994). The Failure of Political Islam. Cambridge: Harvard University Press.
- Roy, Olivier (2004). The Globalized Islam, The Search for a New Ummah, New York: Columbia Universituy Press.
- Sahgal, Gita and Nira Yuval-Davis (eds.) (1992). Refusing Holy order. London: Virago, pp.3-5 and 7-8; cited in Bobby S. Sayyid, A Fundamental Fear; Eurocentrism and the Emergence of Islamism, London: Zed Books, 1997, pp.8-180.
- Saikal, Amin (2003). Islam and the West: Conflict or Corporation. New York: Palgrave Macmillan. p.129.
- Sivan, Emmanuel (1985). Radical Islam: Medieval Theology and Modern Politics. New Haven: Yale Univrsity Press.
- Skocpol, Theda (1982). “Rentier State and Shi’a Islam in the Iranian Revolution”. Theory and Society. Vol.11. No.3. May. pp.256-283.
- Sposito, John L. (1992). The Islamic Treat: Myth or Reality. New York: Oxford University Press.
- Tessler, Mark (1997). “The Origins of Popular Support for Islamist Movements: A Political Economy Analysis”. in Islam, Democracy and the State in North Africa. edited by John P. Entelis. Bloomington: Indiana University Press. pp.93-126.
- Tibi, Bassam (1998). The Challenge of Fundamentalism, Political Islam and the New World Disorder. Berkeley: University of California Press.
- Vatikiotis, P.J. (1983). Islam and the State. London: Croom Helm.
- Voll, John (1983). “Renewal and Reform in Islamic History: Tajdid and Islah”. in Voices of Resurgent Islam. edited by John Esposito. Oxford: Oxford University Press. pp.32-47.
- Zubaida, Sami (1989). Islam, The people and the State. London: Routledge.