تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش تغییرات فرهنگی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)

نویسندگان

دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، جمهوری اسلامی ایران.

10.30497/pkn.2025.246366.3167

چکیده

کارآمدی نظام ازجمله مؤلفه‌هایی است که بدون وجود آن توسعه اقتصادی،‌ فرهنگی،‌ سیاسی امکان‌پذیر نیست و پرداختن به این موضوع دارای اهمیت زیادی می­باشد؛ چراکه اختلال در احساس شهروندان از کارآمدی نظام،‌ پیشرفت هر نظامی را مختل می‌کند. در‌این‌راستا، در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از نظریه‌های چهارچوب­بندی و برجسته­سازی و همچنین داده‌های ارائه شده در موج هفتم «پیمایش ارزش­های جهانی» (WVS) که با حجم نمونه 1499 نفری از تمام شهروندان ایرانی به‌دست آمده؛ به آزمون تأثیر رسانه­های اجتماعی بر روی احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی بپردازیم. روش تحلیل داده­ها کمّی و از نوع الگوسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزار آموس بود. در این زمینه اولاً، نتایج ماتریس همبستگی نشان می­دهد که رسانه­های اجتماعی با احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی رابطه منفی و معناداری دارند و باعث تضعیف این احساس در میان افراد می­شوند. ثانیاً، اینکه، نتایج الگوی‌سازی معادلات ساختاری نشان می­دهد که رسانه­های اجتماعی با احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی از طریق ارزش­های سکولار و رهایی رابطه معنی­دار و منفی­ای داشته‌اند و منجر به کاهش احساس کارآمدی مجلس توسط افراد شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The impact of social media on the sense of effectiveness of the Islamic Consultative Assembly with emphasis on the cultural change

نویسندگان [English]

  • Mahmoudreza Rahbarghazi
  • Morteza Ebrahimi

Associate Professor, Department of Political Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, I.R.Iran.

چکیده [English]

The efficiency of the system or as some experts call it "secondary legitimacy" is one of the components without which economic, cultural and political development is not possible, and addressing this issue is very important because the disturbance in the citizens' sense of the efficiency of the system, progress It directly disrupts the system. In this regard, in this research, an attempt has been made to test the effects of social media on the sense of efficiency of the Islamic Council through secular-rational values and liberation values.
Objectives: The main objective of this research is to explain the mechanisms by which social media causes the formation of negative feelings about the functioning of the Islamic Council among citizens.
Question: The main and important question of this research is how social media, through the intensification of secular values and values of liberation, causes the formation of negative feelings about the performance of the Islamic Council among citizens.
Hypothesis: The important hypothesis of this research is that social media by intensifying secular values and values of liberation in society can cause the formation of negative feelings about the performance of the Islamic Council among citizens.
Method: The method of data analysis was quantitative and structural equation modeling using Amos software.
Results: In this context, first, the results of correlation matrix show that social media have a negative and significant relationship with the sense of efficiency of the Islamic Council and weaken this feeling among people. Second, the results of structural equation modeling show that social media has a significant and negative relationship with the sense of effectiveness of the Islamic Council through secular values and liberation, and has led to a decrease in the sense of effectiveness of the parliament by individuals. Is.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural change
  • Islamic Consultative Assembly
  • Liberation values
  • Secular values
  • Sense of efficiency
  • Social media
آهنگری، الهه؛ طحان، محمد؛ حسین‌نژاد، حسین و بنا خطیبی، مریم (1397). بررسی رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و میزان پایبندی به اعتقادات دینی دانش‌آموزان 12 تا 18 سال شهر کاشمر. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 12(3)، 36-56.
اصغری، انسیه؛ هاشم­زهی، نوروزی و قدیمی، بهرام (۲۰۲۰). جهانی‌شدن زندگی فرهنگی و سیاسی شهروندان تهران و اثرات آن. مجله تغییرات اجتماعی ـ فرهنگی، ۱۷(۳)، ۱-۲۱.
بیگدلو، مهدی (1397). بررسی رابطه فعالیت در تلگرام با فرهنگ سیاسی استادان دانشگاه‌های کلان‌شهرهای ایران. جستارهای سیاسی معاصر، 9(2)، 1-31.
جهانگیری، جهانگیر و ابوترابی زارچی، فاطمه (1391). تحلیل عوامل مرتبط با اعتماد سیاسی دانشجویان. دانش سیاسی، 8(2)، 5-26.
حسینی، حسین؛ مقدم‌فر، حمیدرضا و قنبرپور، مصطفی (1393). واکاوی نقش و کارکرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در حوادث انتخابات سال 1388 جمهوری اسلامی ایران. آفاق امنیت، 7(24)، 53-77.
سردارنیا، خلیل؛ بدری، کوروش و امینی‌زاده، سینا (1400). رابطه بین شبکه‌های اجتماعی و اعتماد نهادی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شیراز). پژوهش‌های راهبردی سیاست، 10(36)، 101-127.
شایگان، فریبا (1387). بررسی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد سیاسی. دانش سیاسی، 4(1)، 153-179.
شهرام‌نیا، امیرمسعود؛ ابراهیمی‌پور، حوا؛ محموداوغلی، رضا و ملکان، مجید (1396). سنجش تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر مشارکت سیاسی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران. جامعه‌شناسی کاربردی، 28(1)، 19-32.
عباسی، حسن و شریعت، جهانگیر (1397). کارکرد سیاسی شبکه‌های اجتماعی مجازی. امنیت ملی، 8(30 )، 127-150.
فتحعلی، محمود (1389). مباحثی در باب کارآمدی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه).
قیصری، نورالله و قربانی، مصطفی (1394). کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران؛ الگویی برای سنجش و ارزیابی. دانش سیاسی، 11(2)، 129-148.
لیپست، سیمور (1374). مشروعیت و کارآمدی. مجله‌ فرهنگ و توسعه، سال چهارم. (18).
محبی، علی و کیا، علی‌اصغر (1399). شبکه‌های اجتماعی و تغییرات فرهنگی بین دانشجویان دانشگاه‌های تهران؛ بر پایه ارزش‌های مادی و فرامادی اینگلهارت. فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 21(51)، 63-90.
هوشنگی، حمید (1402). مؤلفه‌های کارآمدی نظام سیاسی دینی از دیدگاه مقام معظم رهبری. دانش سیاسی، 19(2)، 577-604.
Aruguete, N. & Calvo, E. (2018). Time to protest: Selective exposure, cascading activation, and framing in social media. Journal of communication, 68(3), 480-502.
Aruguete, N. (2017). The Agenda Setting Hypothesis in the New Media Environment. Communication and Society, (28), 35-58.
Bates, W. (2014). Where are emancipative values taking us?. Policy, 30(2), 12-21.
Carroll, C, E. & McCombs, M. (2003). Agenda-setting effects of business news on the public's images and opinions about major corporations. Corporate reputation review, (6), 36-46.
Chan, M. & Guo, J. (2013). The role of political efficacy on the relationship between Facebook use and participatory behaviors: A comparative study of young American and Chinese adults. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(6), 460-463.
Cohen. J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
De Vreese, C. H. (2005). News framing: Theory and typology. Information design journal+ document design, 13(1), 51-62.
Fuchs, C. (2015). Culture and economy in the age of social media. Routledge.
Giddens, A. (1990) The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press.
Gladwell, M. (2011). Malcolm Gladwell and Clay Shirky on Social Media and Revolution, Foreign Affairs. https://web.archive.org/web/ 20110201165430/http://www.foreignaffairs.com/articles/67325/malcolm -gladwell-and-clay-shirky/from-innovation-to-revolution
Godefroidt, A.; Langer, A. & Meuleman, B. (2017). Developing political trust in a developing country: The impact of institutional and cultural factors on political trust in Ghana. Democratization, 24(6), 906-928.
Harder, R. A.; Sevenans, J. & Van Aelst, P. (2017). Intermedia agenda setting in the social media age: How traditional players dominate the news agenda in election times. The international journal of press/politics, 22(3), 275-293.
Hussain, S.; Kazim, S. M.; Arifien, S. U.; Azam, A. & Ali, M. (2022). The Impact of Facebook Use on Political Self-efficacy and Online Political Participation among Young Voters. Journal of Policy Research, 8(3), 414-418.
Inglehart, R. (1997). Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic and Political Change in 43 Societies. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Kołczyńska, M. (2020). Democratic values, education, and political trust. International Journal of Comparative Sociology, 61(1), 3-26.
Kruikemeier, S.; van Noort, G.; Vliegenthart, R. & de Vreese, C. H. (2014). Unraveling the effects of active and passive forms of political Internet use: Does it affect citizens’ political involvement? New Media & Society, 16(6), 903-920.
Kwak, N.; Lane, D. S.; Weeks, B. E.; Kim, D. H.; Lee, S. S. & Bachleda, S. (2018). Perceptions of social media for politics: Testing the slacktivism hypothesis. Human Communication Research, 44(2), 197-221.
Liu, C. & Stolle, D. (2017). Social capital, civic culture and political trust. Handbook on political trust, 338-352.
McCombs, M. (1997). Building consensus: The news media's agenda-setting roles. Political communication, 14(4), 433-443.
Obar, J. A. & Wildman, S. (2015). Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue. Telecommunications Policy. 39(9), 745–750.
Scheufele, D. A. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of communication, 49(1), 103-122.
Tang, M. J. & Chan, E. T. (2020). Social media: Influences and impacts on culture. In Intelligent Computing: Proceedings of the 2020 Computing Conference, (1), 491-501. Springer International Publishing.
Tufail, S.; Baneen, U.; Akram, B. & Sajid, R. (2015). Impact of social media on political efficacy and vote intention: A case of educated youth. JISR management and social sciences & economics, 13(1), 15-28.
Vargo, C. J.; Guo, L.; McCombs, M. & Shaw, D. L. (2014). Network issue agendas on Twitter during the 2012 US presidential election. Journal of Communication, 64(2), 296-316.
Wei, L. & Zhao, L. (2017). Social media use, political efficacy, and political participation in China: The moderating role of need for orientation. New media and Chinese society, 55-73.
Welzel, C. (2024). Constructing indices for Secular and Emancipative Values. https://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp?CMSID=welzelidx&CMSID=welzelidx
World Values Survey (WVS). (2022). Wave 7 (2017-2022). World Values Survey Association. Retrieved from http://www.worldvaluessurvey.org
دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 41
تالیف مقاله
فروردین 1404
صفحه 163-184
  • تاریخ دریافت: 04 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 22 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 دی 1403