نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)
نویسندگان
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، جمهوری اسلامی ایران.
چکیده
کارآمدی نظام ازجمله مؤلفههایی است که بدون وجود آن توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی امکانپذیر نیست و پرداختن به این موضوع دارای اهمیت زیادی میباشد؛ چراکه اختلال در احساس شهروندان از کارآمدی نظام، پیشرفت هر نظامی را مختل میکند. دراینراستا، در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از نظریههای چهارچوببندی و برجستهسازی و همچنین دادههای ارائه شده در موج هفتم «پیمایش ارزشهای جهانی» (WVS) که با حجم نمونه 1499 نفری از تمام شهروندان ایرانی بهدست آمده؛ به آزمون تأثیر رسانههای اجتماعی بر روی احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی بپردازیم. روش تحلیل دادهها کمّی و از نوع الگوسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آموس بود. در این زمینه اولاً، نتایج ماتریس همبستگی نشان میدهد که رسانههای اجتماعی با احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی رابطه منفی و معناداری دارند و باعث تضعیف این احساس در میان افراد میشوند. ثانیاً، اینکه، نتایج الگویسازی معادلات ساختاری نشان میدهد که رسانههای اجتماعی با احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی از طریق ارزشهای سکولار و رهایی رابطه معنیدار و منفیای داشتهاند و منجر به کاهش احساس کارآمدی مجلس توسط افراد شدهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The impact of social media on the sense of effectiveness of the Islamic Consultative Assembly with emphasis on the cultural change
نویسندگان [English]
Associate Professor, Department of Political Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, I.R.Iran.
چکیده [English]
The efficiency of the system or as some experts call it "secondary legitimacy" is one of the components without which economic, cultural and political development is not possible, and addressing this issue is very important because the disturbance in the citizens' sense of the efficiency of the system, progress It directly disrupts the system. In this regard, in this research, an attempt has been made to test the effects of social media on the sense of efficiency of the Islamic Council through secular-rational values and liberation values.
Objectives: The main objective of this research is to explain the mechanisms by which social media causes the formation of negative feelings about the functioning of the Islamic Council among citizens.
Question: The main and important question of this research is how social media, through the intensification of secular values and values of liberation, causes the formation of negative feelings about the performance of the Islamic Council among citizens.
Hypothesis: The important hypothesis of this research is that social media by intensifying secular values and values of liberation in society can cause the formation of negative feelings about the performance of the Islamic Council among citizens.
Method: The method of data analysis was quantitative and structural equation modeling using Amos software.
Results: In this context, first, the results of correlation matrix show that social media have a negative and significant relationship with the sense of efficiency of the Islamic Council and weaken this feeling among people. Second, the results of structural equation modeling show that social media has a significant and negative relationship with the sense of effectiveness of the Islamic Council through secular values and liberation, and has led to a decrease in the sense of effectiveness of the parliament by individuals. Is.
کلیدواژهها [English]