نوع مقاله : علمی - پژوهشی (علوم سیاسی از منظر ایرانی)
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی
2 دانشجوی دکتری دانشگاه شهید رجایی
چکیده
الگوسازی مسیر رشد و بالندگی ساحتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که بیش از هر چیز میتواند دستیابی به اهداف آموزشی این نظام را تضمین نماید. در این میان، ساحت اجتماعی ـ سیاسی با تحقق اهداف آموزشی آن میتواند متضمن مفاهیمی چون شهروند مسئول، نقشآفرین و مشارکتکنندهای باشد که هر نظام آموزشی درپی تربیت آن است.
در این پژوهش نگارندگان برای دستیافتن به پاسخ این پرسش که گذرگاه سیاستپذیری در نظام تعلیم و تربیت چیست و مراحل آن مبتنی بر رشد شناختی با تأکید بر دورههای تحصیلی کدام است، ضمن پرداختن به مفهوم سیاست بر اساس سه رویکرد کلاسیک، جدید و اسلامی و ارائه تعریف مورد نظر این پژوهش، سعی در مفهومپردازی گذرگاهی داشتهاند که متربیان با عبور از مراحل آن تحت عنوان گذرگاه سیاستپذیری و تعلیم و تربیت سیاسی، بتوانند مفاهیم و تحلیلهای سیاسی را با توجه به دورههای آموزشی مبتنی بر ویژگیهای رشدی خویش درک نموده و با برخورداری از نگرشی سیاسی و اجتماعی صحیح، بر اساس مصلحت اجتماعی رفتار و تصمیمگیری نمایند.
دستاوردهای این پژوهش در حوزه عمل، علاوه بر جنبههای تربیتی حائز اهمیت نظام تعلیم و تربیت کشور در دوره آموزش عمومی و آموزش عالی، سبب افزایش مشروعیت و ارتقای کیفی نظام سیاسی کشور در گرو حضور و نقشآفرینی مسئولانه شهروندان در صحنههای سیاسی و اجتماعی خواهد شد.
به این منظور، پژوهش آمیخته حاضر با روش کیفی ـ کمی کیو در سه مرحله مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل آن از طریق کدگذاری به روش استراوس و کوربین، اولویتبندی مقولهها و تحلیل بر اساس آزمون غیرپارامتری فریدمن و سپس ادغام و نامگذاری مراحل ششگانه تعلیم و تربیت سیاسی (گذرگاه سیاستپذیری) انجام شد. در انتهای پژوهش، مراحل بهدست آمده با اهداف یادگیری بلوم در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی ـ حرکتی و همچنین دوره آموزشی مبتنی بر مراحل رشدی دانشآموزان مقایسه و مورد بررسی قرار گرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining the Steps of the Political Education (Politicization Pathway) Based on Cognitive Development Stages with Emphasis on Educational Courses
نویسندگان [English]
1 Faculty member of Shahid Ragaee University
2 Ph.D. Student at Shahid Rajaee University
چکیده [English]
Modeling the growth and development path in the Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran is an issue that more than anything can guarantee the achievement of educational system goals. Meanwhile, Socio-political area by achieving of its educational goals can ensure the realization of the concepts such as responsible, active and participating citizen that each educational system follows it.
In this article, the authors are seeking to answer the question, “what is the Politicization Pathway in the education system, and what are its stages based on cognitive development with emphasis on educational courses”. While They are addressing the concept of politics based on three classic, new and Islamic approaches, and providing the desired definition of this research, they are trying to conceptualize pathway through which the educators can understand political concepts and analyses through passing its steps named politicization pathway and political education with regard to educational courses based on cognitive development characteristics and make decision on social expediency by having a correct political and social attitude.
The achievements of this research in practice, in addition to important educational aspects of the education system of the country in the period of general education and higher education, are increase the legitimacy and qualitative improvement of the political system of the country based on the responsible participation and role of citizens in political and social scene.
To this end, the present study was conducted with Q quantitative qualitative methodology in three stages of semi-structured interviews and its analysis by Strauss and Corbin coding, prioritization of the categories and analysis based on the Friedman''''''''s non-parametric test and then the merging and naming six steps of political education (politicization pathway). At the end of the research, the steps taken to achieve the goals of Bloom''''''''s learning are compared and evaluated in three areas of cognitive, emotional, and psycho-motor , as well as the educational courses based on students developmental stages.
کلیدواژهها [English]