نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)
نویسنده
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین نقش دانش و اعتماد سیاسی دانشجویان در پیشبینی علاقهمندی آنان به مشارکت سیاسی در دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، 400 دانشجوی شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 1395-1394 بود. برای جمعآوری دادهها و جهت تعیین میزان دانش سیاسی، اعتماد سیاسی و مشارکت سیاسی، از ابزار پرسشنامه و به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها، از روشهای آماری تجزیه و تحلیل همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیرهای میزان دانش و اعتماد سیاسی با میزان علاقهمندی دانشجویان به مشارکت سیاسی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>P). نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نشان داد که در مجموع متغیرهای مستقل دانش و اعتماد سیاسی، 15 درصد از تغییرات مربوط به مشارکت سیاسی دانشجویان را تبیین میکنند. همچنین نتایج نشان داد که اعتماد سیاسی با ضریب بتای بالاتر، پیشبینیکننده مستقیم قویتری برای مشارکت سیاسی دانشجویان میباشد. یافتههای پژوهش حاضر تلویحات مهمی در خصوص ضرورت توجه نظام سیاسی به افزایش زمینههای اعتمادسازی در میان شهروندان بخصوص جوانان و دانشجویان دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The role of political trust and knowledge in prediction of students' interest to political participation
نویسنده [English]
Faculty member of Mohaghegh Ardabili University
چکیده [English]
This research was conducted by the purpose of determining the role of students' political knowledge and trust in their interest in political participation at Mohaghegh Ardebili University. The statistical population of the study consisted of 400 undergraduate students in the academic year of 2014-2015. In order to collecting the data and determining the level of political knowledge, political trust, and political participation, a questionnaire was used and for analyzing the data correlation analysis and linear regression analysis were applied. The results of the correlation test indicated that there is a positive and significant correlation between the variables of political knowledge and trust with the level of students' interest in political participation (P <0.05). The results of regression analysis proved that, in total, independent variables of political knowledge and trust, explain 15% of the changes related to student political participation. The results also showed that political trust with a higher beta coefficient is a stronger predictor of student political participation. The findings of the present research are important implications for the necessity of the political system's attention to increase confidence building among citizens, especially young people and students.
کلیدواژهها [English]