نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)
نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی (وابسته به ریاست جمهوری)
2 عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج
3 موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
چکیده
از مهمترین کاربردهای تبلیغات سیاسی منفی بسیج کردن مردم برای مشارکت در انتخابات و افزایش میزان رایدهی در زمان انتخابات میباشد. نامزدها و احزاب سیاسی از این نوع تبلیغات برای تضعیف جایگاه رقیب استفاده میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ادراک از تبلیغات سیاسی منفی بر میزان مشارکت رایدهندگان در انتخابات است. جامعه آماری شامل تمامی افراد واجد شرایط رایدادن در سطح شهر تهران در دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در نهایت تعداد 455 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده اند. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش های همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تبلیغات سیاسی منفی بر تمایل بهرایدهی رایدهندگان تاثیر دارد. هرچند این تاثیر در تمامی ابعاد تبلیغات سیاسی منفی دیده نشده است. همچنین احتمال رای دادن و مشارکت در انتخابات در مردان نسبت به زنان بیشتر است.
* * * * * * * * * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * *
* * * * * * * * * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * *
* * * * * * * * * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * *
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The impact of negative political advertising and election participation
نویسندگان [English]
1 Member of Institute for Management and Planning Studies (IMPS)
2 Faculty member of Karaj Mohitzist University
3 Ph.D Student at Institute for Management and Planning Studies (IMPS)
چکیده [English]
Political advertising is one of the most important practical tools of political marketing communications, and it can be divided into two forms in terms of content: Positive political advertising and negative political advertising. One of the most significant applications of negative political advertising is to mobilize people to participate in elections as well as increasing the number of voters during elections. In addition, the candidates and political parties use this kind of advertising to weaken their competitor's position. The aim of the study is to investigate the impact of negative political advertising through voting intention on voting preference. We have applied descriptive and inferential analysis methods. The questionnaire has been used for data collection. Our study consisted of all people that are eligible to vote in Tehran. Thus, our samples include 455 people living in different area of the city. Further, we used correlation methods and logistic regression models in order to test the hypotheses. The results show that negative political advertising can have an impact on the willingness of voters to vote. However, this effect has not been seen in all aspects of negative political advertising.
* * * * * * * * * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * *
* * * * * * * * * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * *
* * * * * * * * * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * ** * * * * * *
کلیدواژهها [English]