نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، جمهوری اسلامی ایران
2 استاد دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، جمهوری اسلامی ایران
3 عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات، واحدعلوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، جمهوری اسلامی ایران
4 عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات، واحدعلوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.
چکیده
امروزه رسانههای غیررسمی فضایی مهم در تحقق، تقویت یا تضعیف خرد جمعی به شمار میآیند و در جامعه ما نیز این امر قابل مشاهده است. دغدغه مقاله حاضر مدلسازی آثار رسانههای غیررسمی در شکلگیری مفاهیم خرد جمعی در رویداد انتخاباتی ریاست جمهوری ایران است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده آمیخته (کیفی ـ کمی) میباشد. در بخش کیفی از مصاحبههای نیمهساختاریافته (19 مصاحبه) و تحلیل تم به عنوان ابزاری برای اکتشاف مفاهیم در کنار مطالعه ادبیات پیشینه استفاده و در بخش کمی از نمونه 277 نفره به منظور طراحی مدل مطالعاتی استفاده شده است. یافتههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 20 و لیزرل نسخه 8/8 مورد تحلیل قرار گرفته؛ که در نهایت 11 مفهوم به عنوان اجزا شکلدهنده خرد جمعی و 10 مفهوم به عنوان اجزا شکلدهنده تهدیدها و فرصتهای رسانههای غیررسمی در شکلگیری خرد جمعی در رویداد انتخاباتی ریاست جمهوری ایران بهدست آمده است. معیار نشر شایعه با ضریب تأثیر (61/0) قویترین تهدید رسانههای غیررسمی، بیان دیدگاهها با ضریب تأثیر (71/0) قویترین فرصت این رسانهها در شکلگیری خرد جمعی و عقلانیت جمعی نیز با ضریب تأثیر (78/0) بالاترین تأثیر را در شکلگیری خرد جمعی انتخاباتی داشتند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of informal media on collective wisdom (Case-study: Iranian Presidential Election)
نویسندگان [English]
1 Ph.D Student in Communication Science , Islamic Azad University, Science & Research Branch of Tehran .
2 Professor of Political Science,, Islamic Azad University, Department of Law & Political Science, Science & Research Branch of Tehran .
3 Assistant Professor in Communication Science , Islamic Azad University, Science & Research Branch of Tehran .
4 Assistant Professor in Communication Science , Islamic Azad University, Science & Research Branch of Tehran .
چکیده [English]
Informal media today is an appropriate space for the realization, strengthening or weakening of collective wisdom in a society; The purpose of this study was to identify, categorize and model the position of informal media (social networks and messengers) in the formation of collective wisdom concepts in the Iranian presidential election event; The present study was applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data collection. In the qualitative part, semi-structured interviews (19 interviews) and theme analysis were used as a tool to explore concepts along with the study of background literature, and in the quantitative part, a sample of 277 doctoral graduates was used to design a study model. Findings were analyzed using SPSS software version 20 and LISREL version 8.8. Finally, 11 concepts as components of collective wisdom and 10 concepts as components of threats and opportunities Informal media outlets reported on the formation of collective wisdom in the Iranian presidential election event; Criteria for spreading rumors with an impact factor (0.61) The strongest threat of informal media, freedom of expression with an impact factor (0.71) The strongest opportunity of these media in the formation of collective wisdom and collective rationality with an impact factor (0.78) Had the highest impact on the formation of collective electoral wisdom.
کلیدواژهها [English]