نوع مقاله : علمی - پژوهشی (روابط بین الملل)
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا ی علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه علوم سیاسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، جمهوری اسلامی ایران
2 عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، جمهوری اسلامی ایران
3 عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، جمهوری اسلامی ایران
چکیده
با توجه به شرایط عصر نوین میتوان ادعا نمود که ماهیت نرمافزارنه قدرت به عنوان یک اصل پذیرفته شده و در این میان عنصر فرهنگ و به تبع آن رسانه به عنوان ابزار و پیام، دارای جایگاه رفیعی در مطالعات و معادلات سیاسی میباشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ همبستگی (رگرسیون) تأثیر رسانههای نوین بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر فرهنگ ملی و دینی در بین شهروندان اهوازی بالای 15 سال در سال 1399 میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین رسانههای نوین و فرهنگ ملی در سطح معناداری کمتر از 0/05> p رابطه مثبت معناداری (0/519=r) وجود داشت. بهطوریکه رسانههای نوین (10) درصد واریانس فرهنگ ـ ملی را تبیین میکند. همچنین بین رسانههای نوین و فرهنگ دینی در سطح معناداری کمتر از 0/05> p رابطه معکوس و منفی (0/119- =r) وجود داشت. بهطوریکه (9/4) درصد واریانس فرهنگ دینی به وسیله رسانههای نوین تبیین میشود و بین فرهنگ ملی و قدرت نرم (0/775=r) و فرهنگ دینی و قدرت نرم (0/924=r) رابطه مثبت معناداری در سطح کمتر از 0/05> p وجود داشت. درحالیکه بین بعضی از خردهمقیاسهای رسانههای نوین و فرهنگ ملی و فرهنگ دینی تأثیر منفی و در برخی دیگر از خردهمقیاسها تأثیر مثبت بر میزان فرهنگ افراد داشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the impact of new media on the soft power of the Islamic Republic of Iran (Case-study: Ahwaz Citizen)
نویسندگان [English]
1 PHD Student, in Politlcal Science, Department of Political Science, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Islamic Republic of Iran
2 Associate Professor of University of Isfahan, Department of Political Science
3 Assistant Professor of Isfahan University , Department of Political Science,
چکیده [English]
The idea of this article is: the identify of power, specidy cultural power, has changed by emerging of New Media. The present study using descriptive-correlation method, analysis the effect of new media on the soft power of the Islamic Republic of Iran. The research findings showed that there was a significant positive relationship (r = 0.519) between new media and national culture at a significant level less than p <0.05. As the new media (10%) explains the variance of national culture. There was also an inverse relationship between the media of religion and religious culture at a significant level less than p <0.05 (r = 0.119). As 9.4% of the variance of religious culture is explained by new media, there is a significant positive relationship between national culture and soft power (r = 0.775) and religious culture and soft power (r = 0.924) at less than 05 There was / 0> p. While among some subscales of new media and national culture and religious culture, it has had a negative effect and in some other subscales it has had a positive effect on the level of culture of individuals.
کلیدواژهها [English]