نوع مقاله : علمی - پژوهشی (سیاستگذاری و حکمرانی سیاسی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه تهران
2 مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده
یکی از راهکارهای مهم برای کاهش میزان آسیبپذیری مشارکت سیاسی در کشورها که در ادبیات بازاریابی سیاسی جهان بدان اشارههای فراوانی شده، برندسازی سیاسی است. مزایای برندسازی سیاسی هر دو سوی طیف انتخابشوندگان ـ انتخابکنندگان را دربر میگیرد. در شرایطی که نهتنها میزان درگیری ذهنی مردم با سیاست پایین است بلکه شرایط جامعه بهسوی ناامیدی و تشکیک نسبت به سیاستمداران پیش میرود، برندسازی سیاسی میتواند نقطه اتکای جدیدی برای تغییر این شرایط باشد. برند سیاسی میتواند پیچیدگی افسارگسیخته محیطهای سیاسی را برای انتخابکنندگان کاهش دهد بهگونهای که آنها ریسک کمتری را برای انتخاب گزینه مورد نظر متحمل شوند. به تعبیر بهتر، زمانی که رأیدهندگان در معرض تبلیغات سیاسی چندین نامزد انتخاباتی قرار میگیرند، این برند سیاسی آنها است که میتواند به انتخاب رأیدهندگان کمک کند. پژوهش پیشرو تلاشی است برای بررسی تأثیر اجزای برند جریانهای سیاسی بر انتخاب رأیدهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396. در این پژوهش، پرسشنامهای حاوی 31 سؤال در میان نمونه آماری 377 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران توزیع و برای تحلیل آماری دادههای گردآوریشده، از روش multi-nominal logistic regression در نرمافزار SPSS26 استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سه جزء از چهار جزء برند جریانهای سیاسی (شامل ایدئولوژی، نامزد انتخاباتی و سیاستهای اعلامی جریانهای سیاسی) در برهه زمانی مذکور بر انتخاب رأیدهندگان تأثیر مثبت داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessing the effect of the Iranian political trends’ brands on voters’ choice (Case- study: students of Tehran University)
نویسندگان [English]
1 Ph.D. student of marketing management at University of Tehran
2 Rushd center of Imam Sadiq University
چکیده [English]
One of the most important solutions for lowering the vulnerability of political participation phenomenon is a multidisciplinary field of research called political branding. Political branding advantages consist of both sides of a spectrum of who choose and who are chosen in a political campaign. In such a circumstance which people’s involvement with politics and political actors is low and people become more disappointed and doubtful about politicians as times goes, political branding can become a leverage for changing this situation to a more hopeful one for mentioned both sides. Political brand can lower the complexity of political environments for voters to decide, so they would tolerate fewer risks for choosing an alternative among others. When voters are exposed to candidates’ political different advertising, this is a political brand and all its elements that help them to choose more determined. This research tries to assess the effect of political brand elements- including ideology, candidate, policies and slogans- of Iranian political trends on voters’ choice in the 2017 Iranian presidential election. In this research, a questionnaire with 31 items had designed and distributed electronically among a sample of 377 students of the University of Tehran. After that, the statistical analysis was implemented through multinominal logistic regression test and by the 26th version of IBM SPSS software. The consequences of our research show that three of four political brand elements of political trends in Iran- including ideology, candidate and policieshave positive effects on voters’ choice at that time.
کلیدواژهها [English]