تحلیل معناشناسانه مفهوم منافع ملی در قرآن کریم

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (سیاست اسلامی)

نویسندگان

1 استادیار علوم سیاسی (مسائل ایران)، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران (نویسنده مسئول).

2 دانشجوی علوم سیاسی مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران.

10.30497/pkn.2022.239478.2752

چکیده

ازجمله مفاهیم مبنایی که در نظام‌های سیاسی دولت ـ ملت‌محور نقشه راه دولت‌ها را مشخص می‌کند مفهوم «منافع ملی» است. اندیشه سیاسی اسلام نیازمند بازتعریف این دست مفاهیم در منظومه خویش بوده و اصیل‌ترین منبع جهت فهم رویکرد اسلامی، قرآن‌ کریم است، لذا در قالب پژوهشی کیفی و معناشناسانه دو مفهوم منفعت و ملیت را در ادبیات قرآنی بررسی نمودیم تا به این سؤال پاسخ دهیم که منافع ملی در منظر قرآن کریم چه مقوله‌هایی را شامل می­شود. منفعت در قرآن کریم دارای ویژگی­هایی چون پایدار بودن، خیر بودن و تطابق با حقیقت را شامل می­شود. برای فهم مفهوم ملیت، تعابیر قرآنی‌ای که بیانگر چهارچوب‌های اجتماعی است؛ مورد بررسی قرار گرفت و اصطلاحات امت، دیار، قوم، قریه، طایفه، ناس، عشیره، قبیله و شعب مطالعه شد. نتیجه آنکه قرآن کریم به چهارچوب جامعه انسانی رویکردی اقتضائی دارد و آن را در الگوی عرف بشری تعریف می‌کند و در کنار این مرز اقتضائی به اصالت مرزهای عقیدتی اشاره می‌کند. قرآن کریم دولت اسلامی را مأمور به تعقیب منافع با اولویت منافع معنوی دانسته و این منافع را در تعامل دو مرز ملی که اقتضاء امروز زیست بشری است و مرز اصیل عقیدتی تعریف می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Semantic analysis of the concept of National Interests in the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • Hossein Mohammadisirat 1
  • seyyederfanodin afzali 2

1 Assistant Professor of Political Science, Department of Iranian Issues, Imam Sadiq University, Faculty of Islamic Studies and Political Science, Tehran,I.R.Iran. (Corresponding author)

2 Master's student in Political Science, Imam Sadiq University, Tehran, I.R.Iran.

چکیده [English]

One of the basic concepts in political systems that defines the roadmap of states is "National Interest", which consists of two components: "Benefit" and "Nationality". Islamic political thought needs to redefine such concepts in its system and the most original source for understanding the Islamic approach is the Holy Quran. Therefore, in a linguistic semantics analysis, we answer the question: what national interests mean in the perspective of the Holy Qur'an. Benefit has features such as being stable, being good and conforming to the truth. To understand the concept of nationality, Quranic interpretations that express social frameworks were examined and the terms which is used in Qur'an in these words: Ummah, Diyar, Qoum, Qariyah, Ta'efah, Nas, Asheerah, Qabilah and Nation were studied. The Holy Quran has a contingent approach to the framework of human society and defines it in the model of human common behavior, and next to this approach, it points to the originality of ideological boundaries. The Holy Qur'an considers Islamic government to be in charge of pursuing interests with the priority of spirituality, and defines these interests in the interaction of two dimensions; national borders that are necessary for human modern life and the original ideological border. Utilitarianism under the concept of national interests is considered a genuine matter and, consequently, human innate utilitarianism has been confirmed. In the Qur'anic literature, it is considered a deity worthy of worship that is beneficial. On the other hand, the importance of the issue of customary and contemplative demarcation of countries and communities, which according to Quranic analysis is a respectable and common thing in which not only the identity and independence of countries is important but also every government is tasked to protect society and its ideals. To provide benefits, and given the contingent acceptance of human communities in the Holy Qur'an, it seems that the human need today, which is the national framework, is accepted by the Qur'an.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Foreign policy
  • Holy Qur'an
  • Nationality
  • National interests
  • Interest
  •  Semantic analysis
  • Content analysis
قرآن کریم.
ابن منظور، محمد بن مکرم ‏(۱۴۱۴ق). لسان العرب. تصحیح جمال‌الدین میردامادی، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع ـ دار صادر.
احمدی، ظهیر (۱۳۸۸). «مفهوم‌شناسی امت در قرآن و اجتماع»، پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم. 3(۲). 68-4۷.
ای‍زوت‍س‍و، ت‍وش‍ی‍ه‍ی‍ک‍و (138۴). خ‍دا و ان‍س‍ان‌ در قرآن‌: م‍ع‍ن‍ی‌شناسی ج‍هان‌ب‍ی‍ن‍ی‌ ق‍رآن‍ی‌. (اح‍م‍د آرام‌ مترجم). تهران: ان‍ت‍ش‍ار.
جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۷). تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ جامعه در قرآن. قم: نشر اسراء.
حسینی زبیدی، محمدمرتضى (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دارالفکر.
خانی، حسن (۱۳۸۹). «تبیین اخلاق و منفعت در روابط بین‌الملل»، نشریه علمی دانش سیاسی. ۶(۱۱)، ۲۴-۵.
خانی، محمدحسن و محمدی سیرت، حسین (1395). «تاثیر ایدئولوژی بر منافع ملی و امنیت ملی در سیاست خارجی ایران: با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره)»، پژوهشهای سیاسی جهان اسلام. 6(4)،117-91.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دار العلم الدار الشامیه.
طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۰ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرسی، فضل بن حسن (1373). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. (احمد بهشتی، مترجم). تهران: فراهانی.
فیومى، احمد بن محمد (1414ق). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر. قم: دار الهجره.
قبادی، خسرو (۱۳۸۴). «ضرورت‌ها و بایسته‌های منافع ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران»، نشریه علمی دین و ارتباطات. ۱(۲۶)، ۱۲۸-۱۰۹.
قرشى بنایى، على‌اکبر (1412ق). قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
کلینتون، دیوید دبلیو (۱۳۷۹). دو رویه منفعت ملی. (اصغر افتخاری، مترجم). تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
لینکلیتر، اندروو (1385). نظریه هنجارگذار و روابط بین الملل. (لی لا سازگارا، مترجم). تهران:نشر وزارت امور خارجه.
مطهری، مرتضی (۱۳۷۷). خدمات متقابل اسلام و ایران. تهران: انتشارات صدرا، ج۱۴.
مطهری، مرتضی (۱۳۸۲). آشنایی با قرآن. تهران: انتشارات صدرا.
هراتی، محمدجواد و سلیمانی، رضا (۱۳۹۶). «دشواری‌های تعریف منفعت ملی در جمهوری اسلامی ایران»، نشریه علمی دانش سیاسی. ۱۳(۲۵)، ۱۹۵-۱۷۱.
 
Aron, Raymond (1967). Peace and War: A Theory of International Relations, New York: Doubleday & Company.
Krasner, Stephan (1978). Defending the national Interest: Raw Materials Investments and U.S. Foreign Policy, Prinston: Prinston University Press.
Morgenthau, Hans.j, (1945). Politics among Nations: Struggle for Power and Peace, NewYork: Knopf.
Nye, Joseph (2002). The Paradox of American Power: Why the World's Only Superpower Can't Go It Alone, Oxford: Oxford University Press.
مصاحبه
منصوری، جواد (۱۳۹۶). تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 37
تالیف مقاله
فروردین 1402
صفحه 213-238
  • تاریخ دریافت: 29 شهریور 1399
  • تاریخ بازنگری: 26 فروردین 1400
  • تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1400