نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)
نویسندگان
1 دکترای علوم سیاسی، قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، جمهوری اسلامی ایران .(نویسنده مسئول)
2 استادیار گروه تاریخ انقلاب اسلامی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران.
چکیده
یکی از مفاهیم مهم و متأثر از اندیشه رهبران انقلاب اسلامی مفهوم «مقاومت» است که در چند دهه گذشته ایران اسلامی، موجب پیدایش یک جریان فکری و راهبرد عملی در نظر و عمل جمهوری اسلامی ایران شده است. طرح و عملیاتیسازی این راهبرد، همانند سایر موارد مشابه، دربردارنده هزینههایی است که تجربه نشان داده برای کاهش آنهار نیاز است تا نهادهای فکری و فرهنگی به تبیین بهتر و کامل موضوع اهتمام نمایند. از مهمترین این نهادها، دانشگاه است. دانشگاه کارکردهای متعدد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دارد و براساس همین کارکردها میتواند زمینهساز بسط و تعمیق گفتمان مقاومت باشد. سؤال اصلی مقاله این است که کارکردهای دانشگاه در تبیین و بسط اندیشه مقاومت کدامند؟ در این پژوهش با استفاده از نظریه کارکردگرایی ساختی و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، موضوع بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که دانشگاه در حوزههای پژوهشی و فرهنگی به شکل قابل قبولی در زمینه تبیین و بسط مفهوم مقاومت فعال بوده، اما در حوزه آموزشی و تأسیس رشتههای مرتبط با مقاومت نیاز به فعالیت بیشتر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of University functions in the field of Resistance
نویسندگان [English]
1 PhD in Political Science, Deputy Director General of the Office of Cultural Affairs, Ministry of Science, Research and Technology, Tehran, I.R.Iran. (Corresponding author)
2 Assistant Professor of Political Science, Imam Hossein University, Tehran, I.R.Iran.
چکیده [English]
One of the important concepts and influenced by the thought of the leaders of the Islamic Revolution is the concept of "Resistance", which in the past few decades of Islamic Iran, has created a broad current of thought in various fields. for example; in the field of foreign policy, by influencing the developments in the region, it has changed many international equations in favor of the oppressed nations of the region. However, this idea has brought various costs to the countries of the resistance. Experience has shown that in order to reduce costs, intellectual and cultural institutions need to help further clarify the issue. One of the most important of these institutions is the university. The university has various educational, research and cultural functions, and based on these functions, it can be the basis for expanding and deepening the discourse of resistance. The main question of the present article is "What are the most important practical functions of the university in developing the idea of resistance?" In this research, using the theory of structural functionalism and with a descriptive-analytical approach and collecting and analyzing data from various educational, research and cultural sources and documents, the subject has been studied. The results show that the university has done many activities in the field of research and culture due to expanding the concept of resistance, but in the field of education and the establishment of disciplines related to resistance needs more scientific activities.
کلیدواژهها [English]