تحلیل مشارکت ورزشی شهروندان تهرانی با تأکید بر ظرفیت های بازاریابی سیاسی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه علوم ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، جمهوری اسلامی ایران.

2 دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، جمهوری اسلامی ایران (نویسنده مسئول).

3 استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، جمهوری اسلامی ایران.

چکیده

ورزش در عرصه‌های مختلف از کارکردهای سیاسی برخوردار است. هدف از این پژوهش تحلیل رابطه سیاست و ورزش از طریق تحلیل مشارکت ورزشی شهروندان با نگاهی به ظرفیت‌های بازاریابی سیاسی است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و به شیوه میدانی انجام گرفت. جامعه آماری، کلیه شهروندان بالای 15 سال تهرانی و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 385 نفر در نظر گرفته‌شده است.جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیت‌شناختی، پرسشنامه استاندارد فعالیت جسمانی  و پرسشنامه محقق‌ساخت بازاریابی سیاسی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ابعاد بازاریابی سیاسی و مشارکت ورزشی رابطه مثبت وجود دارد. در نقش ابعاد بازاریابی سیاسی در مشارکت ورزشی بر اساس جنسیت تفاوت وجود دارد. بالاترین اولویت‌ ابعاد بازاریابی سیاسی مؤثر در مشارکت ورزشی ابزارهای برنامه‌ها و پایین‌ترین نمادهای دینی است. به طورکلی نحوه به‌کارگیری ابزارهای سیاسی و مشارکت ورزشی رابطه‌ای درهم‌تنیده دارند. بازاریابی سیاسی و ابعاد آن از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت ورزشی است و می‌توان از آن ‌جهت ترویج و توسعه هر چه بیشتر مشارکت ورزشی شهروندان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of sports participation in citizens from a point of view of capacities of political marketing

نویسندگان [English]

  • Ahmad Azhdari 1
  • Rasool Norouzi Seyed Hossini 2
  • Marjan Saffari 3

1 M.A of sport management, Tarbiat Modares University, Tehran, I.R.Iran.

2 Associate Professor of sport management, Tarbiat Modares University, Tehran, I.R.Iran (Corresponding author).

3 Assistant Professor of sport management, Tarbiat Modares University, Tehran, I.R.Iran.

چکیده [English]

Sport in different areas has political functions. The purpose of this study was an analysis of The nexus of sport and policy through Analysis of sports participation in citizens from a point of view of capacities of political marketing The research was carried out based on an analytical –descriptive method through a field study approach. The statistical population has constituted all Tehran`s citizens over 15 years participating in recreational activities in parks. The sample’s size was 385 persons based on the Cochran formula and the sample was selected by the cluster sampling order to data collection questionnaires of demographic information, the global physical activity questionnaire (GPAQ), and researcher-made questionnaire of political marketing(PMQ) were used. data were ananalyzedhrough descriptive statistics and inferential statistics including Pearson correlation coefficient, Independent-Sample T-Test, Friedman test, and multiple regression. Results indicated that there is a significant relationship between political marketing’s dimensions and sports participation. Besides, there is a significant difference in the political marketing’s dimensions sports participation based on gender. The priorities of dimensions in political marketing are as follows: Program Tools, intellectual Symbols, Partisan and Political Tools, Media and Promotional Tools, Revolutionary Symbols, and Religious Symbols. Political marketing and its dimensions are effective factors on sports participation and it can be used to promote citizens sports participation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender
  • Media
  • Politics
  • Political marketing
  • Tehrani citizens
  • Recreational sports
  • Religious symbols
  • Sports participation
اسلامی، ایوب؛ محمودی، احمد؛ خبیری، محمد و نجفیان رضوی، سید مهدی (1392). «نقش وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی (SES) در انگیزه مشارکت شهروندان به ورزش همگانی ـ تفریحی»، فصلنامه پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی. (3)، 104- 89 .
اصغری، فاطمه؛ رزاقی، محمد ابراهیم؛ دوستی، مرتضی و مهرابی، قاسم (1394). «بررسی دلایل مثبت و منفی ورود ورزشکاران به عرصه سیاست»، فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. (6)، 39-31 .
بای، مهدی؛ منشی‌زادگان، سمیه و یحیایی، علی مراد (1394). «عوامل مؤثر بر میزان مشارکت در ورزش‌های همگانی از دیدگاه شهروندان سمنانی»، اولین همایش ملی دستاوردهای نوین تربیت بدنی و ورزش.
پارسامهر، مهربان و رسولی‌نژاد، سید پویا (1394). «نسبت دین و ورزش: بررسی رابطه دینداری و مشارکت ورزشی در میان دانشجویان دانشگاه یزد»، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ـ فرهنگی. (2)، 84-59 .
پورمحمد، رؤیا؛ جهانبخش، اسماعیل و محمدی، اصغر (1396). «بررسی نقش دینداری در مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی (نمونه مورد مطالعه: زنان شهر تهران)»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر. (3)، 108-77 .
تفقدی کارده، فرهاد و پیمانی‌زاد، حسین (1395). «تأثیر برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی محلات شهرداری مشهد بر گرایش شهروندان به ورزش»، دومین همایش ملی دستاوردهای نوین تربیت بدنی و ورزش.
حسینی، تهمینه؛ حیدری‌نژاد، صدیقه و ازمشا، طاهره (1397). «نقش انگیزه‌ها بر میزان مشارکت سالمندان در ورزش همگانی»، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 8(16)، 111-103.
حسینی، سید حمید؛ میرابی، حمیدرضا؛ رنجبر، محمدحسین و حسن‌پور، اسماعیل (1398). «طراحی مدل بازاریابی سیاسی شناختی (عصب پایه)». نشریه علمی دانش سیاسی. 15(2)، 442-417.
حسینی، سید عماد؛ پورکیانی، محمد؛ جامی‌الاحمدی، عبدالرحمان و افروزه، علی (1396). «تعیین عوامل مؤثر بر افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های بدنی»، نشریه پژوهش در ورزش تربیتی. 5(12)، 114- 97.
دارابی، مهری؛ گائینی، عباسعلی و مومیوند، پروانه (1388). «بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر گرایش به فعالیت‌های ورزشی در زنان 25 تا 40 سال شهر تهران»، مجله پژوهش در علوم ورزشی. (24)، 88-77 .
رسولی قهرودی، مهدی؛ علوی تبار، علیرضا و زابلی، ساحل (1398). «تأثیر تبلیغات سیاسی منفی بر رفتار رأی‌دهی و مشارکت انتخاباتی (مطالعه موردی: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران)». نشریه علمی دانش سیاسی. 15(2)، 464-443.
رفیعی، فرشاد (1391). نقش سازمان‌های مردم نهاد جوانان در توسعه ملی ورزش. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
سیدعامری، میرحسن و محدآلق، قربان بردی (1391). «تبیین راهکارهای جذب و افزایش مشارکت شهروندان در برنامه‌های ورزش همگانی و تفریحی (مطالعه موردی: ارومیه)»، پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. (4)، 34- 23.
شریعتی فیض‌آبادی، مهدی (1398). «مطالعه تطبیقی دیپلماسی ورزش در توسعه روابط خارجی ایران و کشورهای منتخب». نشریه علمی دانش سیاسی. 15(1)، 148-125.
شریعتی فیض‌آبادی، مهدی (1399). «آثار تحریم‌های اقتصادسیاسی ایالات متحده بر ورزش جمهوری اسلامی ایران». نشریه علمی دانش سیاسی. 16(1)، 246-219.
شریعتی فیض‌آبادی، مهدی و گودرزی، محمود (1394). «جایگاه دیپلماسی ورزش در روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران؛ رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا». نشریه علمی دانش سیاسی. 11(2)، 127-95.
شعبانی، عباس و رضایی صوفی، مرتضی (1394). «بررسی تأثیر رسانه‌ها بر ورزش همگانی و تفریحی»، نشریه مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی. (9)، 29-24.
صباغیان، علی (1394). «دیپلماسی ورزشی»، فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات. 16(31)، 151-131.
طوفانی اصل، اویس (1386). ارتقاء مشارکت سیاسی شهروندان ایرانی: تببین نقش بازاریابی سیاسی (دیدگاه سران احزاب سیاسی). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
قره، محمدعلی؛ صفاری، مرجان و نیری، شهرزاد (1395). «بازپردازی کارکردهای رسانه ملی جهت توسعه ورزش‌های تفریحی: ارائه راهبردها و راهکارها»، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 6(11)، 76-63.
کرمی، محسن؛ طاهری کل کشوندی، پرستو؛ شیرازی، فتانه و سرکشیک، مرضیه‌السادات (1395). «بررسی عوامل مؤثر بر میزان مشارکت در ورزش‌های همگانی (مطالعه موردی از شهروندان کرمانشاهی)»، کنفرانس بین‌المللی نخبگان مدیریت.
مددی، بهمن؛ نوایی، مهدی؛ مردانه، فرهاد و خسروی، علی (1394). «بررسی نقش دینداری در ارتقاء ورزش همگانی استان آذربایجان شرقی»، دومین کنفراس بین‌المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
مرادی، ماشااله (1392). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل بازاریابی سیاسی مؤثر بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: شهروندان تهران). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، مؤسسه آموزش عالی کار واحد خرم‌دره، زنجان، ایران.
یوسفی رامندی، رسول (1397). «الگوی رفتار رأی‌دهی مردم در انتخابات جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد بازاریابی سیاسی». نشریه علمی دانش سیاسی. 14(2)، 95-63.
یوسفی رامندی، رسول و سیاری، سروش (1400). «طراحی مدل مدیریت کمپین انتخاباتی با رویکرد بازاریابی سیاسی». نشریه علمی دانش سیاسی. 17(2)، 658-625.
 
Agyemang, K. J.; Singer, J. N. & Weems, A. J. (2020). "Agitate! Agitate! Agitate!’: Sport as a site for political activism and social change", Organization27(6), pp. 952-968.
Aman, M. S. (2005). Leisure policy in New Zealand and Malaysia: a comparative study of developments in sport and physical recreation (Doctoral dissertation, Lincoln University). pp:12-19.
Breuer, C.; Hallmann, K. & Wicker, P. (2011). "Determinants of sport participation in different sports", Managing Leisure, 16(4), pp. 269-286. https://doi.org/10.1080/13606719.2011.613625
Dichter, H. L. (2021). The Diplomatic Turn: The New Relationship between Sport and Politics. The International Journal of the History of Sport, 1-15.
Eime, R. M.; Harvey, J. T.; Charity, M. J. & Payne, W. R. (2016). "Population levels of sport participation: implications for sport policy", BMC public health16(1), pp. 1-8.
Hamrik, Z.; Sigmundová, D.; Kalman, M.; Pavelka, J. & Sigmund, E. (2014). "Physical activity and sedentary behaviour in Czech adults: Results from the GPAQ study", European Journal of Sport Science. 14(2), pp. 193-198.
Hughes, A. & Dann, S. (2006) "Political marketing: direct benefit, value and managing the voter relationship", The Australian National University. 9(2), pp. 1–8.
Kondric, M.; Sindik, J.; Furjan-Mandi??, G. & Schiefler, B. (2013). "Participation motivation and student’s physical activity among sport students in three countries", Journal of Sports Science and Medicine. 12(1), p. 10.
Mead, N.; Bower, P. & Roland, M. (2008). "The General Practice Assessment Questionnaire (GPAQ)-Development and psychometric characteristics", BMC Family Practice. (9), pp. 1–11.
Mull, R. F.; Bayless, K. G. & Jamieson, L. M. (2005). Recreational Sport Management (illustrate). Human Kinetics.
Paddick, R. J. (1984). "Sport and Politics: the (Gross) Anatomy of their Relationships", The Journal of the Australian Society for Sports History. 1(2), pp. 51-66.
Pargament, K. I. & Mahoney (2005). A. THEORY: "Sacred Matters: Sanctification as a Vital Topic for the Psychology of Religion", The International Journal for the Psychology of Religion. 15(3), pp. 179-198.
Power, M. J.; Widdop, P.; Parnell, D.; Carr, J. & Millar, S. R. (2020). "Football and politics: the politics of football", Managing Sport and Leisure25(1-2), pp. 1-5.
Vella, S. A.; Cliff, D. P.; Magee, C. A. & Okely, A. D. (2014). "Sports Participation and Parent-Reported Health-Related Quality of Life in Children: Longitudinal Associations", The Journal of Pediatrics. 164(6), pp. 1469-1474. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2014.01.071
Walseth, K. ( 2010). "Young Muslim women and sport: The impact of identity work", Leisure Studies. 25(1), pp. 75-94.
World Health Organization (2018). Retrieved September 5, 2018, from http://www.bbc.com/persian/science-45417825.
دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 36
تالیف مقاله
مهر 1401
صفحه 335-358
  • تاریخ دریافت: 23 آبان 1400
  • تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1400
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1400