نوع مقاله : علمی - پژوهشی (روابط بین الملل)
نویسندگان
1 دانشآموخته کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بینالمللی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، جمهوری اسلامی ایران (نویسنده مسئول).
2 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، جمهوری اسلامی ایران.
چکیده
داعش از جمله گروههای تروریستی در منطقه خاورمیانه است که در کنار عملیات میدانی خود با استفاده از فنون عملیات روانی و تکنیکهای رسانهای تلاش کرده تا از خود تصویرسازی کند و به جذب نیرو بپردازد. داعش با چاپ مجلاتی مانند «دابق» و «رومیه» به چندین زبان زنده دنیا، سعی میکند افکار عمومی جهان را به خود جلب و اعضای جدیدی را برای جنگ در عراق و سوریه جذب کند. پژوهش حاضر به بررسی فنون رسانهای داعش در القای قدرت با استفاده از نظریه بازنمایی اختصاص دارد. سؤال اصلی پژوهش عبارتست از: تکنیکهای رسانهای داعش در القای قدرت بین سالهای 2013-2019 کدامند؟ پژوهش حاضر با بررسی تمام شمارههای دابق و رومیه صورت گرفته و با استفاده از روش تحلیل مضمون و کدگذاری مقولههای مستخرج از ادبیات نظری به این نتیجه رسیده است که: اگرچه داعش بر طیف متنوعی از تکنیکهای رسانهای برای بازنمایی قدرتش تأکید داشته اما درنهایت تکنیکهای ناظر بر بزرگنمایی و دشمنسازی که بر بنیاد خشونتورزی قرار داشتهاند، اولویت اول را نزد این گروه تروریستی داشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of ISIS power-oriented media techniques (Case studies: "Dabiq" and "Rumiyah")
نویسندگان [English]
1 Master's student in Diplomacy and International Organizations, Department of Political Science and International Relations, Faculty of Law and Theology, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, I.R.Iran (Corresponding author).
2 Associate Professor of International Relations, Faculty of Law and Theology, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, I.R.Iran .
چکیده [English]
ISIS is one of terrorist groups in the Middle East, which became the most dangerous terrorist group in the world between 2013 and 2017 . ISIS has used psychological operations techniques and media techniques to try to portray itself and recruit. By publishing magazines such as "Dabiq" and "Rumiyah", ISIS was trying to attract the public opinion & new members. In recent years, much research has been done on how ISIS was formed, its ideology and tools for expanding its power, but less attention has been paid to ISIS's media techniques in displaying power. Therefore, the purpose of this study is to investigate the media techniques of ISIS in inducing power using the theory of representation and applying the method of content analysis. The main question of the research is what were the themes of ISIS media techniques in inducing power (2013-2019. The research was conducted by analysing all the issues of Dabiq and Rumiyah. Resultes show that ISIS has been able to exercise power in various fields of soft and hard power in several ways by intelligently using common media techniques.
کلیدواژهها [English]