بازنمایی جریان فکری و روند سیاسی حاکم برتوئیپلماسی مقاومت اسلامی (با تأکید بر شهادت سردار سلیمانی)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران)

نویسندگان

1 استادیار علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، جمهوری اسلامی ایران (نویسنده مسئول).

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، جمهوری اسلامی ایران.

10.30497/pkn.2022.240256.2786

چکیده

توئیپلماسی بیانگر استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی نوین ـ توییتر ـ در پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی یا رسمی می‌باشد. بازنمایی واقعیت در بستر توئیپلماسی با روش­ها و اهداف مختلفی انجام می­گیرد. نوشتار حاضر با کاربست روش کیفی از نوع نتنوگرافی درصدد واکاوی چگونگی بازنمایی مقاومت اسلامی در بازه زمانی مهر 1398 تا آبان 1399، با تأکید بر شهادت سردار سلیمانی در بستر شبکه اجتماعی توییتر است. یافته‌های پژوهش بر سه‌لایه بازنمایی تأکید دارد: الف. بازنمایی در لایه کاربران فارسی توییتر حکایت از همذات‌پنداری با ارزش‌ها و هنجارهای گفتمان مقاومت و آرمان‌های شهید سلیمانی دارد. ب. بازنمایی در لایه کاربران عربی توییتر حکایتی بینابین از موافقان و مخالفان گفتمان مقاومت دارد. ج. بازنمایی در لایه کاربران انگلیسی توییتر عمدتاً با هدف وارونه‌سازی واقعیت و حقیقت گفتمان مقاومت اسلامی انجام‌ گرفته است. درنتیجه، لازمه تحقق اهداف مقاومت اسلامی، توفیق گفتمانی در فضای مجازی همچون برتری در عرصه میدانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Representation of the current of thought and political process governing the Twiplomacy of the Islamic Resistance (Emphasizing on martyrdom of Gasem Soleimani)

نویسندگان [English]

  • Mahdi Naderi 1
  • َAhmad Goya 2

1 Assistant Professor of Political Science, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehra I.R.Iran. (Corresponding author).

2 Master's student in Sociology of the Islamic Revolution, Shahed University, Tehra I.R.Iran.

چکیده [English]

Twiplomacy represents the use of the capacity of modern social networks - Twitter - to advance the
 goals of public or official diplomacy. Representation of reality in the context of Twiplomacy is done with different methods and goals. Using the qualitative method of netnography, the autores study how the Islamic resistance is represented in the period from October 2019 to November 2020, with emphasis on the martyrdom of  Gasem  Soleimani in the context of the Twitter. The results showe:
a.Representation among Persian Twitter users indicates empathy with the values and norms of the resistance discourse and the ideals of Martyr Soleimani.
b.Representation among Arab Twitter users indicates equilibrium between proponents and opponents of the resistance discourse.
c.Representation among English Twitter users shows an inverted image of the reality and truth of the Islamic resistance discourse.
As a result, the success of the goals of Islamic resistance requires the success of discourse in cyberspace, such as superiority in the field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Representation
  • Diplomacy
  • Politics
  •   Gasem Soleimani
  • Twiplomacy
  • Islamic Resistance
السلطانی، اولین (1399). رسانه، نژاد و بازنمایی: عرب‌ها و مسلمانان در رسانه‌ها پس از یازدهم سپتامبر، (محمدمهدی وحیدی، مترجم). تهران: سوره مهر.
افتخاری، اصغر (1399). مقاومت در اسلام؛ نظریه و الگو. تهران: مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور.
بروجردی علوی، مهدخت؛ مهدی‌زاده، سید محمد و شاکری‌نژاد، محسن (1398). «بازنمایی زنان چادری در سریال‌های تلویزیونی ایران»، فصلنامه رسانه‌های دیداری و شنیداری. 13(29)، 207-183.
جهان‌شاهی، امید (1393). «توییتر و تلویزیون: خبر تلویزیونی در عصر رسانه‌های اجتماعی»، فصلنامه مطالعات ماهواره و رسانه‌های جدید. 4(11)، 36-21.
دهقانی فیروزآبادی، سید جلال و رادفر، فیروزه (1388). «الگوی صدور انقلاب در سیاست خارجی دولت نهم»، نشریه علمی ـ پژهشی دانش سیاسی. 5(2)، 150-123.
دولت‌آبادی فراهانی، میثم و محمدپور، سارا (1399). «تأثیر شبکه اجتماعی توییتر بر مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران»، فصلنامه نگرش نو در جغرافیای انسانی. 4(48)، 451-426.
رسولی، محمدرضا و غفوریان تبریزی، آزاده (1395). «بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در جنبش‌های اجتماعی جهان»، فصلنامه علوم خبری. 5(17)، 10-27.
سعادت سیرت، ناهید و فرقانی، محمدمهدی (1399). «شکل‌گیری سبک زندگی نوین در الگوپذیری جوانان از شبکه‌های اجتماعی موبایل‌محور»، فصلنامه علمی میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه. 3(8)، 44-11.
سلطانی­فر، محمد؛ بخشی، شیرزاد و فرامرزیانی، سعید (1392). «بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر بر گرایش اعضا به این شبکه»، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. 20(76)، 190-171.
سلیمی، حسین و وهاب‌پور، پیمان (1397). «توئیپلماسی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توئیتر»، فصلنامه مطالعات رسانه­های نوین. 4(14)، 108-66.
سیمبر، رضا (1389). «سیاست خارجی آمریکا و تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران»، نشریه علمی ـ پژهشی دانش سیاسی. 6(2)، 138-107.
شمس کوشکی، الهه و دادبخش، مسعود (1397). «بازنمایی هویت خودی و دیگری در فیلم‌های تبلیغاتی گروه داعش در فضای مجازی»، جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. 10(20)، 113-75.
شیخ، رضا و شامبیاتی، هانیه (1394). «تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی بر اساس اطلاعات ناقص»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین. 1(4)، 203-179.
عباسی، حسن و شریعت، جهانگیر (1397). «کارکرد سیاسی شبکه‌های اجتماعی مجازی»، فصلنامه امنیت ملی. 8(30)، 150-127.
قادری کنگاوری، روح‌الله (1394). نظریه مقاومت و نظریه‌های غربی روابط بین‌الملل. تهران: مخاطب.
کیانی، احسان (1397). «نفوذ فرهنگی علیه امنیت نرم جمهوری اسلامی مطالعه موردی: بازنمایی جبهه مقاومت در بازی‌های رایانه‌ای «جنگ مدرن» و «آیین قاتل»»، فصلنامه آفاق امنیت. 10(35)، 184-157.
گیویان، عبدالله و سروی‌زرگر، محمد (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. 2(4)، 147-177.
مصطفوی کهنگی، فرحناز و محمدی سیجانی، فاطمه (1397). «داعش و فضای مجازی»، مدیریت رسانه. 29(42)، 83-73.
مهدوی، سارا (1398). «توییتر، قدرت و کنشگری در حوزه عمومی»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های جدید. 5(19)، 188-142.
مهدی­پور، آسیه (1398). «تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای»، دانش سیاسی. 15(30)، 566 -539.
نادری، مهدی و پیرانی، شهره (1399). «راهبردهای پیشرو در پساچهل سالگی انقلاب اسلامی (تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)»، دانش سیاسی. 16(31)، 328-305.
نصرتی، روح‌الله و برومند، تهمتن (1398). «تحلیل محتوای پیام‌های توییتری و شکل‌گیری هویت ضد گفتمانی»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 15(56)، 110-91.
Gruber, D. A.; Smerek, R. E.; Thomas-Hunt, M. C. & James, E. H. (2015). "The real-time power of twitter: crisis management and leadership in an age of social media", Business Horizons. 58(2), 163-172
Hall, Stuart (2003). "The Work Representation", in Stuart Hall (Eds.) , Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. London: Sage Publications.
Hill, Anne & Watson, James (2006). Dictionary of Media and Communication Studies. Publication Arnold Hodder.
Kuzniar, Ewa & Filimoniuk, Nataliia (2017). "E-diplomacy on twitter. International comparison of strategies and effectivity", social communication. volume2, 34-41.
Maclean, Fiona; Jones, Derek; Gail Carin-Levy & Hunter, Heather (2013). "Understanding Twitter", British Joumal Of Occupational Therapy. 76(6), 295-298.
Nguyen, James (2018). "Politics and the Twitter Revolution: A Brief Literature Review and Implications for Future Research", social networking. 7(4), 243-251.
دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 37
تالیف مقاله
فروردین 1402
صفحه 257-286
  • تاریخ دریافت: 12 دی 1399
  • تاریخ بازنگری: 17 خرداد 1400
  • تاریخ پذیرش: 08 مهر 1400