نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مطالعات منطقهای)
نویسنده
استادیار روابط بینالملل، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، جمهوری اسلامی ایران.
چکیده
اولین برخورد وایکینگهای دانمارکی با مسلمانان مربوط به هزار سال پیش است، اما اولین ورود انبوه مسلمانان به دانمارک را باید در دهه 1960 بهعنوان کارگران میهمان دنبال کرد. بعد از آن امواج دوم و سوم ورود مسلمانان بهعنوان کارگران، پناهندگان ـ پناهجویان و آوارگان به این کشور وارد شدند. بهموازات ورود مهاجران مسلمان به دانمارک در نزدیک به 60 سال گذشته، قوانین و مقررات محدودکننده نیز وضع شده است؛ قوانینی که پیوسته محدودیتهایی را نسبت به اسلام، اسلامگرایان و مساجد وضع کرده است. سؤال پژوهش حاضر آن است که چرا اسلام در دانمارک نه بهعنوان یک اقلیت دینی قانونی، همچون دین یهود، بلکه بهعنوان یک پدیده «ضددانمارکی» سازمادهی شده است؟ برای اینمنظور از نظریه «گسست پروبلماتیک»، برای تحلیل استفاد شده و دستاورد پژوهش حکایت از آن دارد که شاهد تغییر جامعه دانمارکی از پروبلماتیک «مهاجر/کارگر» به پروبلماتیک «مسلمان/ ضددانمارکی» میباشیم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the position of Muslims in Denmark; from a legal minority to an "anti-Danish" phenomenon
نویسنده [English]
Assistant Professor in International Relations, Department of Political Science, Bu Ali Sina University, Hamedan,I.R. Iran.
چکیده [English]
The first encounter of Danish Vikings with Muslims dates back to a thousand years ago, but the first mass entry of Muslims to Denmark should be traced back to the 1960 as guest workers. After that, the second and third waves of Muslims entered the country as workers, refugees, asylum seekers and displaced persons. In parallel with the arrival of Muslim immigrants in Denmark for the past 60 years, restrictive laws and regulations have been enacted; Laws that have consistently imposed restrictions on Islam, Islamist, Mosques, Imams, and so on. The question that arises here is why Islam has become problematic in Denmark not as a legal religious minority, like Judaism, but as an "anti-Danish" ? In response, while referring to the analytical-theoretical framework of the problematic rupture, we refer to the problematic change of Danish society from the problem of immigrants / workers to the problematic of Muslims / the "anti-Danish phenomenon" to describe the transformation of Muslims as anti-Danish issues.
کلیدواژهها [English]