نوع مقاله : علمی - پژوهشی (سیاست اسلامی)
نویسندگان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.
چکیده
سرمایه اجتماعی ازجمله مفاهیمی است که برای بهبود و کارآمدی نظام سیاسی بسیار مؤثر است. وجود سرمایه اجتماعی باعث تسهیل برنامههای نظام سیاسی میشود. در این نوشتار تلاش شده است سرمایه اجتماعی در نهجالبلاغه بررسی شود. سؤال اصلی مقاله این است که «چه محتواهایی در نهجالبلاغه وجود دارد که به بهبود و ارتقای سرمایه اجتماعی دلالت دارد؟». برای پاسخ به این سؤال ابتدا مفهوم مرکزی سرمایه اجتماعی بررسی شده و سپس با مراجعه به نهجالبلاغه، مفاهیم و گزارههایی که به این مفهوم مرکزی (همدلی) اشاره دارند، استخراج میشوند. هدف این نوشتار این است که ضمن بررسی مفهوم سرمایه اجتماعی، صورتبندیای از محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی در اندیشه امام علی (علیهالسلام) ارائه کند. در این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی که به مفهوم همدلی میان مردم و حکومت اشاره دارد، در چهار دسته محتواهای مرتبط با همنشینی، سازگاری، پیوند دادن و ایجاد محبت قابل صورتبندی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Familiarity Theory, Formation of social capital based on the teachings of Nahj al-Balagha
نویسندگان [English]
Assistantant Professor, Research Institute for Islamic Culture and Thought, Tehran, I.R.Iran.
چکیده [English]
Social capital is one of the concepts that is very effective for the improvement of the political system. Social capital facilitates the programs of the political system. In this article, an attempt has been made to examine social capital in Nahj al-Balaghah. The main question of the article is " What contents are there in Nahj al-Balagha that indicate the promotion of social capital?” To answer this question, first the central concept of social capital have been studied and then by referring to Nahj al-Balaghah, the contents that refer to social capital were extracted. The purpose of this article is to present a formulation of the contents related to social capital in the thought of Imam Ali (AS). Qualitative content analysis method is used in this article. The findings of the article show that the contents related to social capital, which refers to the concept of empathy between the people and the government, can be formulated into four categories of content related to companionship, compatibility, linking, and creating kindness.
کلیدواژهها [English]